Predlog rezolucije Evropskog parlamenata o procesu evropskih integracija Srbije

12. januar 2012

12. januar 2012, Strazbur

                                                          Evropski parlament

                                                            Plenarno zasedanje

 

Datum: 09.01.2012.                                                                                             Broj dokumenta 

                                                                                                                              B7‑0000/2012

       Predlagač: Jelko Kacin u ime Odbora za spoljne poslove

       Predlog rezolucije Evropskog parlamenata o procesu evropskih integracija Srbije

Evropski parlament,

-          imajući u vidu da je 19. januara 2011. godine Evropski parlament dao saglasnost na Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i država članica i Republike Srbije, a koji se trenutno nalazi u završnoj fazi ratifikacije u zemljama članicama, kao i Prelazni trgovinski sporazum između Evropske zajednice i Republike Srbije koji je stupio na snagu 1. februara 2010. godine,

-          imajući u vidu Odluku Saveta 2008/213/EC o principima, prioritetima i uslovima Evropskog partnerstva sa Srbijom od 18. februara 2008. godine i ukidanje Odluke 2006/56/EC[1],

-          imajući u vidu Zaključak Saveta od 25. oktobra 2010. godine u kome se poziva Komisija da pripremi mišljenje o zahtevu Srbije za članstvo u Evropskoj uniji, Zaključak Saveta od 5. decembra 2011. godine i Zaključak Evropskog Saveta od 9. decembra 2011. godine,

-          imajući u vidu Mišljenje Komisije od 12. oktobra 2011. godine o zahtevu Srbije za članstvo u Evropskoj uniji (SEC(2011)1208) i Obaveštenje Komisije od 12. oktobra 2011. godine naslovljeno sa «Strategija proširenja i glavni izazovi 2011-2012(COM(2011)666)»,

-          imajući u vidu Rezoluciju Saveta bezbednosti 1244 (1999), savetodavno mišljenje Međunarosnog suda pravde od 22. jula 2010. godine na pitanje da li je jednostrano proglašena nezavisnost Kosova u skladu sa međunarodnim pravom, Rezoluciju Generalne skupštine Ujedinjenih nacija od 9. septembra 2010. godine kojom se prihvata sadržaj mišljenja i pozdravlja spremnost Evropske unije da olakša dijalog između Beograda i Prištine[2],

-          imajući u vidu zajedničko saopštenje sa petog Interparlamentarnog sastanka Evropska unija-Srbija održanog 18-19. aprila 2011. godine,

-          imajući u vidu Sporazum o readmisiji između Evropske unije i Srbije od 8. novembra 2007. godine[3] i Regulativu Saveta (EC) No 1244/2009 od 30. novembra 2009. godina kojom se menja Regulativa (EC) No 539/2001 od 15. marta 2001. godine u kojoj se navodi lista trećih zemalja čiji građani moraju imati vize prilikom prelaska spoljnih granica kao i onih zemalja čiji građani su izuzeti od te obaveze[4],

-          imajući u vidu izveštaj Glavnog tužioca Međunarodnog krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju od 07. decembra 2011. godine,

-          imajući u vidu prethodne Rezolucije,

-          imajući u vidu pravilo 110 (2) iz Poslovnika,

A. u skladu sa zaključcima sa samita Evropskog saveta održanog u Solunu 19. i 20. juna 2003. godine u kojima je potvrđena perspektiva pridruživanja svih zemalja Zapadnog Balkana Evropskoj uniji kada ispune predviđene uslove, konsenzusom o proširenju koji je postignut na samitu Evropskog saveta održanom 14. i 15. decembra 2006. godine i u Zaključcima Saveta od 25. oktobra 2010. godine,

1. Pozdravlja napredak koji je Srbija postigla u procesu reformi; konstatuje da je Savet doneo odluku o odlaganju davanja statusa kandidata Srbiji nakon preporuke koju je dala Komisija; poziva Evropski savet da dâ Srbiji status kandidata na sledećem zasedanju u martu ukoliko srpske vlasti ispune uslove definisane na samitu u decembru 2011. godine; poziva srpske vlasti da iskoriste preostalo vreme za aktivno angažovanje u dijalogu sa Prištinom kako bi se u potpunosti primenili postignuti sporazumi i da pronađu rešenje za učešće Kosova u regionalnoj saradnji uključujući i trgovinu; Komisija je u svom mišljenju naglasila da treba započeti pregovore sa Srbijom o pristupanju što pre, što pokazuje da je Evropska unija posvećena evropskoj perspektivi Srbije; podseća da dalji napredak Srbije u Evropskim integracijama zavisi od ispunjenja Kopenhaških kriterijuma, a naročito poštovanja vladavine prava i ljudskih prava i poboljšanje funkcionisanja tržišne ekonomije; pozdravlja napredak u procesu ratifikacije Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju i poziva preostale zemlje članice Evropske unije da završe proces ratifikacije bez odlaganja;

2. Čestita Srbiji na isporučenju Međunarodnom krivičnom sudu za bivšu Jugoslaviju dva preostala begunca, Ratka Mladića i Gorana Hadžića; napominje da njihovo izručenje nije samo uslov za dalji napredak Srbije ka Evropskoj uniji, već pre svega značajan korak napred ka dostizanju pravde za žrtve sukoba iz devedesetih godina na prostoru bivše Jugoslavije i ka pomirenju u regionu; poziva da se sprovede istraga i da se kazne lica koja su bila deo mreže za podršku i koja su omogućila da se begunci toliko dugo skrivaju, a naročito lica u okviru vojnih i civilnih službi bezbednosti;

3. Ozbiljno je zabrinut razvojem događaja na severu Kosova u drugoj polovini 2011. godine, a naročito nasiljem koje je nastalo kao posledica incidenata u julu; ponavlja da su pregovori u okviru dijaloga sa Prištinom jedino rešenje koje može trajno eliminisati tenzije u regionu;  pozdravlja postignute sporazume i poziva srpsku vladu da sporazume u celini primeni  bez odlaganja; pozdravlja normalizaciju protoka roba koja je bila onemogućena neprihvatanjem carinskih pečata, dostavljanje EULEX-u prvih 10 000 kopija izvoda iz matične knjige rođenih i primenu sporazuma o slobodi kretanja od 26. decembra 2011. godine kao prvih koraka u primeni sporazuma; pozdravlja izjavu predsednika Tadića o neophodnosti uklanjanja barikada, koju je pratilo delimično uklanjanje barikada; podeseća da je slobodno kretanje ljudi, roba, ideja i kapitala osnovna vrednost na kojoj se zasniva Evropska unija i poziva srpske vlasti da obezbede trajno uklanjanje preostalih barikada, kako bi se slobodno pristupalo graničnim prelazima; poziva srpske vlasti da olakšaju saranju EULEX-a sa Srbima na Kosovu kako bi bilo omogućeno KFOR-u i EULEX-u da u potpunosti izvršavaju svoj mandat;

4. Pozdravlja redefinisanje potrebe da se kontinuirani dijalog između Beograda i Prištine vodi o poboljšavanju uslova života građana obe zemlje i naglašava značaj pregovaračkog procesa za širu saradnju u regionu, stabilnost i dimaničnost procesa pristupanja;

5. Pozdravlja činjenicu da građani Srbije mogu da putuju bez viza u Šengenskoj zoni od decembra 2009. godine, za šta se Parlament snažno zalagao; poptuno podržava bezvizni režim, ali izražava zabrinutost zbog povećanja broja tražilaca azila u nekim zemljama članicama Evropske unije; poziva vlasti da udvostruče svoje napore kako bi objasnili građanima neprihvatljivost takvih zahteva i kako bi otkrili i pokrenuli postupke protiv organizatora takvih «putnika azilanata»; poziva zemlje članice Evropske unije da pomognu Srbiji u njenim naporima da se izbori sa organizovanim kriminalom koji je povezan sa lažnim azilanatima.

6. Naročito naglašava značaj borbe protiv korupcije i organizovanog kriminala za uspostavljanje vladavine prava u državi; pozdravlja napredak koji je učinjen u borbi protiv korupcije, uključujući i nedavno usvajanje nekoliko zakona povezanih sa borbom protiv korupcije i organizovanog kriminala; pozdravlja odluku Ustavnog suda o neustavnosti obavljanja više javnih funkcija istovremeno što je veliki korak napred u povećanju transparetnosti javnog sektora i smanjenju rizika vezanih za konflikt interesa; naglašava da isprepletani interesi političkih partija i tajkuna pomažu sistemsku korupciju, koja je zajednički problem u regionu jer je raširena u ovim zemljama i poziva na stvaranje pouzdanih baza podataka o procesuiranju slučajeva visoke korupcije, kao i na primenu adekvatnog sistema zaštite za osobe koje korupciju prijave; poziva Vladu da sledeći nalaze Saveta za borbu protiv korupcije i Agancije za borbu protiv korupcije o sistemskoj korupciji da uvaži njihov rad i da im pruži podršku u ispunjavanju antikorupcijske strategije, kao i da obezbedi da ove agencije imaju odgovarajuće finansijske i administrativne resurse;

7. Skreće pažnju na mnoge prijavljene nepravilnosti, naročito u procesu privatizacije i javnih nabavki, i poziva na veće angažovanje u ovim oblastima agencija koje se bave primenom zakona, kako bi se temeljno vršile istrage i prekršioci priveli pravdi; u vezi sa ovim skreće pažnju na važno pitanje, a to je završetak registra državne imovine tj. prikupljanja podataka o državnoj imovini kako bi se uspostavilo sigurno i predvidivo poslovno okruženje, obezbedio kontinuitet restitucije (vraćanja) privatne imovine, ali i sprečilo nezakonito otuđenje državne imovine zbog privatnih interesa;

8. Pozdravlja usvajanje zakona o finansiranju političkih aktivnosti, kao značajnog koraka u povećanju transparetnosti političkog sistema, i poziva na odgovarajuću primenu ovog zakona, a naročito u uspostavljanju efikasnog sistema nadzora finansiranja i primeni efikasnih sankcija.

9. Podseća na značaj rada skupštine, pozdravlja korake učinjene u jačanju zakonodavne uloge i nadzora nad aktivnostima Vlade i poziva na preduzimanje novih mera kako bi se izgradili kapaciteti neophodni za efikasno obavljanje nadležnosti, naročito u pogledu nadzora službi bezbednosti; pozdravlja se odluka o reorganizaciji skupštinskih službi, kako bi se povećala efikasnost i pojednostavio rad;

10. Primećuje je da je proces reforme pravosuđa i tužilaštva urađen kako bi se povećala efikasnost i kako bi se smanjio broj nerešenih slučajeva; primećuje da je potrebno uložiti dodatne napore kako bi se obezbedila nezavisnost i profesionalizam u ova dva sektora;  izražava zabrinutost zbog nedostataka u žalbenim postupcima koje su pokrenule neizabrane sudije i tužioci, uključujući i kršenje procedura i standarda; poziva da se proces završi na transparentan način i bez ikakvih spoljnih pritisaka na Visoki savet sudstva;

11. Izražava ozbiljnu zabrinutost zbog ponovne zloupotrebe člana 359 Krivičnog zakona o zloupotrebi službenog položaja; poziva nadležne da započnu postupak izmene Krivičnog zakona kako bi bio usklađen sa evropskim standardima i da se odmah prekine sa podizanjem optužnica za zloupotrebu služenog položaja, kojima se podriva poverenje u vladavinu prava u državi;

12. Skreće pažnju na ozbiljne nedostatke u funkcionisanju programa zaštite svedoka naročito u postupcima za ratne zločine koji dovode do toga da mnogi svedoci dobrovoljno istupaju iz programa pošto su bili sistemski zastrašivani; poziva Ministarstvo unutrašnjih poslova i Tužilaštvo za ratne zločine da se aktivno angažuju kako bi svedoci u programu zaštite bili bezbedni; naglaša da funkcionisanje programa zaštite svedoka ima veliki značaj za uspostvljanje vladavine prava u državi kao i da pokazuje političku volju za efikasno rešavanje slučajeva ratnih zločina koje je Međunarodni krivični sud za bivšu Jugoslaviju preneo na nacionalne sudove; 

13. Pozdravlja napredak u reformi javne uprave, ali naglašava da treba učiniti dodatne napore da se izvrši potpuna profesionalizacija i nezavisnost od političkog uticaja, kroz punu primenu imenovanja zasnovanog na zaslugama i novom sistemu karijera; poziva na povećanje saradnje u primeni strategije za reformu javne uprave i uključivanje lokalne administracije u zakonodavni okvir;

14. Pozdravlja izmene zakona o izborima i lokalnim izborima, a naročito ukidanje nedemokratske prakse imenovanja poslanika od strane političkih partija bez obzira na redosled na izbornoj listi, kao i ukidanje „blanko ostavki“ kojima je uspostavljena politička kontrola nad njihovim radom; poziva na usvajanje zakona o državnoj izbornoj komisiji odmah nakon izbora kako bi se stvorilo nezavisno telo za kontrolu izbornog procesa;

15. Podseća da su jaki i nezavisni mediji neophodan elemenat demokratskog sistema; pozdravlja usvajanje Stategije o razvoju sistema javnog informisanja i Akcinog plana i povlačenje države iz vlasništva nad medijima; ipak zabrinutost postoji zbog pokušaja uspostavljanja kontrole i mešanja u medijski sektor i poziva vlasti da osiguraju nezavisnost medija od političkih pritisaka i drugih uticaja; zabritutost postoji i zbog pretnji upućenim novinarima u Srbiji, pa je neophodno temeljno istražiti pretnje kako bi se uspostavilo sigurno okruženja u kome bi novinari mogli efikasno da rade bez samocenzure; naglašava se potreba preduzimanja mera za zabranu koncentracije medijskog vlasništva i manjka transparetnosti medija, osigurati jednak pristup tržištu reklama, uključujući i raspodelu javnih fondova koji se troše na reklamiranje i promociju; poziva na poštovanje Etičkog kodeksa novinara;

16. Izražava žaljenje što su državne vlasti nametnule medijsko ćutanje o incidentima na Kosovu iz jula 2011. godine i što su pogrešno predstaviti ulogu KFOR-a u ovim događajima; naglašava značaj slobodnih i nezavisnih medija za demokratsku i dobro informisanu javnost;

17. Izražava zabrinutost što Albanci protestvuju zbog diskriminacije kao i zbog tenzija u Sandžaku, poziva Vladu da postavi kao politički prioritet poboljšanje položaja manjina, uključujući i povećanje dostupnosti obrazovanja, predstavljanje u lokalnim institucijama i ekonomski razvoj Preševske doline i Sandžaka; primećuje da i dve godine nakon izbora za manjinske savete, Bošnjački nacionalni savet još uvek nije formiran, pa poziva na brzo formiranje Saveta u skladu sa postojećim pravilima; poziva političke i verske lidere da se uzdrže od zapaljivih izjava koje mogu povećati tenzije;

18. Naglašava značaj popisa stanovništva kako bi se dobili važni statistički podaci o razvijenosti Srbije, a naročito manje razvijenih regiona; pozdravlja uspešano sprovođenje popisa u Srbiji u oktobru 2011. godine; izražava žaljenje zbog bojkota popisa na koji su pozvali politički lideri Albanaca, koji se odrazio i na neučestvovanje u formiranju opštinskih popisnih komisija, ali i na bojkot značajnog broja građana u Preševu i Bujanovcu;

19. Poziva na preduzimanje daljih koraka u primeni zakona o zabrani diskriminacije; izražava ozbiljnu zabrinutost zbog nedostatka političke volje da se aktivno promoviše politika tolerancije i poštovanja osnovnih ljudskih prava, kao i zbog nemogućnosti da se garantuje bezbednost učesnicima Parade ponosa zakazanoj za 2. oktobar 2011. godine, pa je zbog protivljenja u toku priprema doneta odluka o zabrani održavanja; snažno osuđuje zapaljive i diskriminatorske izjave nekih političara i pravoslavnih sveštenika; podseća Vladu da su sloboda izražavanja i udruživanja osnovna ljudska prava i osnovne vrednosti na kojima se zasniva Evropska unija, pa se one moraju poštovati u zemljama koje teže članstvu u Evropskoj uniji;  pozdravlja pozitivne aktivnosti Ombudsmana i Poverenika za revnopravnost na promovisanju ovih vrednosti u srpskom društvu;  poziva da se istraže pretnje ekstremnih grupa zbog kojih je zabranjena parada; podseća na sporost u istrazi nasilja na Paradi ponosa održanoj 2010. godine i da je do sada izrečen mali broj blagih presuda; pozdravlja korake koje je preduzelo tužilaštvo za zabranu delovanja ekstremističkih organizacija; poziva državne i gradske vlasti da posvećeno rade na izgradnji atmosfere tolerancije kako bi Srbija u bliskoj budućnosti postala zemlja kandidat;

20. Pozdravlja izmene izbornog zakona kojima se povećava procenat žena u zakonodavnoj vlasti; naglašava da se žene i dalje suočavaju sa diskriminacijom na tržištu rada i da još  uvek nisu u dovoljnoj meri zastupljene u političkom životu, uključujući i preuzimanje pozicija u vlasti; naglašava sporu primenu strategija kojima bi se ova situacija poboljšala, a vlasti bi trebale da povećaju napore kako bi se ova situacija promenila; poziva na ulaganje većih napora za prevenciju i prijavljivanje nasilja u porodici kao i za obezbeđivanje odgovoarjuće pomoći žrtvama; pozdravlja otvaranje prve sigurne kuće u južnoj Srbiji;

21. Naglašava težak položaj Romske zajednice i dalje su izloženi diskriminaciji na tržištu rada, imaju poteškoća prilikom traženja odgovarajućeg smeštaja, nisu im dostupni obrazovanje i zdravstvena zaštita; pozdravlja inicijative koje su vlasti preduzele, a koje se prvenstveno odnose na zdravstvenu zaštitu, dostupnost obrazovanja i registraciju Roma; izražava zabrinutost zbog nasilnog iseljavanja Roma, uključujući i decu i stare, bez odgovarajućih dogovora i upozorenja i bez obezbeđivanja novih domova; poziva vlasti da odmah prekinu ovakvu praksu;

22. Naglaša se značaj organizacija civilnog društva u poboljšavanju međuetničkih odnosa i nadzoru vlasti; poziva Vladu i Skupštinu da razviju okvir za odgovarajuću saradnju sa ovim organizacijama prilikom razvijanja društvenih politika; izražava zabrinutost zbog pretnji upućenih borcima za ljudska prava, naročito onima koji se bave ratnim zločinima, organizovanim kriminalom, pravima LGBT populacije i saradnjom sa Kosovom, poziva vlasti da istraže ove pretnje i da se počinioci privedu pravdi;

23. Pozdravlja se rad Ombudsmana i poziva se vlast da pruži punu političku podršku ovoj instituciji, da sledi preporuke i da obezbedi neophodna finsnsijska i administrativna sredstva i kancelarije kako bi mogao da izvršava svoje nadležnosti;

24. Pozdravlja se inicijativa gradskih vlasti u Beogradu da pokrenu kampanju Beograd evropska prestonica kulture 2020 i ohrabruju se projekti koji će Beograd i Srbiju približiti evropskom kulturnom prostoru; poziva zemlje članice i Komisiju da podrže kandidaturu Beograda;

25. Ističe značaj sveobuhvatne regionalne saradnje za sve zemlje u regionu i pozdravlja aktivno učešće Srbije u regionalnim inicijativama; pozdravlja zvaničnu posetu predsednika Borisa Tadića Bosni i Hercegovini i njegovu poršku očuvanju teritorijalnog integriteta i suvereniteta ove zemlje; srpske vlasti bi trebalo da podrže reforme u BiH koje imaju za cilj jačanje i racionalizaciju državnih institucija u toku reformskih procesa vezanih za Evropsku uniju; poziva obe vlade da održavaju posebne zajedničke sednice kako bi se ostvarila bolja saradnja u procesu refrmi vezanih za Evropsku uniju; pozdrvlja inicijative i dostignuća u poboljšavanju političkih odnosa Hrvatske i Srbije, koje su pokrenuli predsednici Josipović i Tadić; podravlja aktivno učešće Srbije u Sarajevskom procesu i potpisivanje ministarske Deklaracije o okončanju raseljavanja i obezbeđivanju trajnog rešenja za ugrožene izbeglice i interno raseljena lica, 7. novembra između Srbije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Crne Gore;

26. Pozdravlja napredak u odnosima između Crne Gore i Srbije; poziva na saradnju vlada u reformskim procesima vezanim za Evropsku uniju, a naročito u naporima da se definišu zajednički izazovi u oblasti vladavine prava, i u borbi protiv organizovanog kriminala;

27. Poziva nadležne da ukažu na primer reativno razvijene Vojvodine nerazvijenom regionima Srbije; poziva nadležne da brzo usvoje neophodne zakone o finansiranju pokrajine dve godine nakon usvajanja Statuta Vojvodine;

28. Ističe značaj visokog kvaliteta obrazovanja radi daljeg socijalnog i ekonomskog razvoja Srbije kao i zbog smanjenja visoke stope nezaposlenosti u zemlji, a naročito među mladima; poziva nadležne organe da se aktivno uključe u promociju obrazovanja među mladima, kao i da više ulažu u visoko obrazovanje;

29. Više napora treba uložiti u razvoj obrazovanja na jezicima manjina, a naročito u obezbeđivanju udžbenika neophodnih za nastavu; pozdravlja otvaranje fakulteta sa dvojezičnom nastavom u Bujanovcu, prilagođenoj studentima albanske i srpske nacionalnosti;

30. Pozdravlja aktivnosti Vlade kojima se poboljšava finsnijska i makroekonomska situacija u Srbiji; pozdravlja zaključivanje sporazuma o kreditnoj predostrožnosti sa Međunarodnim monetarnim fondom kako bi se povećalo poverenje investitora u ekonomsku i socijalnu stabilnost zemlje; naglašava da globalna finansijska i ekonomska kriza imaju negativan uticaj na društvo, a naročito na najranjivije grupe, pa poziva vlasti da preduzmu sve napore kako bi se smanjili negativni efekti na ove grupe;

31. Naglašava da je vladavina prava neophodna da bi se privukle strane investicije i poboljšali uslovi za bržu tranziciju ka tržišnoj ekonomiji; podseća da postojanje monopola ozbiljno ugrožava ovu tranziciju i poziva Vladu da nastavi sa preduzimanjem antimonopolskih mera; poziva da se ulože dodatni napori za formiranje malih i srednjih preduzeća pojednostavljenjem procedura i smanjenjem trajanja postupka registracije;

32. Pozdravlja dobar napredak Srbije u usklađivanju zakona o životnoj sredini sa Evropskim zakonima (acquis); poziva na preduzimanje dodatnih mera u ovoj oblasti, naročitu pažnju treba posvetiti primeni zakona, a posebno treba obratiti pažnju na zakon o kvalitetu vode i zakon o otpadu;

33. Poziva na preduzimanje mera u razvoju održive mreže javnog saobraćaja u Srbiji, a naročito treba poboljšati želežnički sistem, transport na unutrašnjim vodenim putevima, kao i putnu infrastrukturu uključujući brz završetak Koridora X; ističe značaj unapređenja veza sa susednim zemljama kako bi se olakšalo praćenje i povećala pokretiljivost građana;

34. Predsednik će ovu rezoluciju proslediti Savetu, Komisiji, kao i Vladi Srbije i Narodnoj skupštini.


Upozorenje:

Web portal 'Savet za porbu protiv korupcije' ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Sva mišljenja, sugestije, kritike i drugi stavovi izneseni u komentarima su isključivo lični stavovi autora komentara i ne predstavlja stavove redakcije Web portala 'Savet za porbu protiv korupcije'.

captcha image
Reload Captcha Image...