- Naslovna
- /
- Saopštenja
- /
- Odgovor Saveta za borbu protiv korupcije upućen Agenciji za privatizaciju 05. decembra 2012. godine

Odgovor Saveta za borbu protiv korupcije upućen Agenciji za privatizaciju 05. decembra 2012. godine
AGENCIJA ZA PRIVATIZACIJU
-Vladislav Cvetković, direktor-
KOPIJA
MINISTARSTVO FINANSIJA I PRIVREDE
N/r ministra, Mlađana Dinkića
MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I VODOPRIVREDE
N/r ministra, Gorana Kneževića
MINISTARSTVO GRAĐEVINARSTVA I URBANIZMA
N/r ministra, Velimira Ilića
Predmet: Odgovor na dopis Agencije za privatizaciju br. SA 2111/12-2 od 21. 11. 2012. godine
Poštovani,
Savet je napisao Izveštaj o državnom i zadružnom zemljištu sa namerom da ukaže na sistemski problem u privatizaciji subjekata privatizacije iz oblasti poljoprivrede. Ovaj Izveštaj nije napisan zbog četiri privatizacije kako to navodi Agencija, već je upozorenje da se ugovori o privatizaciji društvenog kapitala u subjektima privatizacije koji se bave poljoprivrednom delatnošću, koriste kao osnov za promenu oblika državne i zadružne svojine. U Izveštaju su obrađeni problemi državnog i zadružnog zemljišta u 146 privatizovanih subjekata iz oblasti poljoprivrede prema spisku Agencije dostavljenom Savetu dopisom C1-0211-2510/12 od 2. 11. 2012. godine, koji je u prilogu ovog dopisa.
Zajedničko svim subjektima privatizacije iz ove oblasti je da su uglavnom imali u zemljišnim knjigama uknjiženo „pravo korišćenja“ na poljoprivrednom zemljištu u svim oblicima svojine (društvena, državna i zadružna), bez obzira na oblik organizovanja (kombinati, preduzeća ili zadruge). Zbog mešanja oblika svojine u subjektima privatizacije koje podležu različitim pravnim režimima (društena nema titulara i ista podleže privatizaciji od strane Agencije, državna i zadružna imaju titulare i privatizuju se samo po nalogu titulara, s tim što je državno poljoprivredno zemljište stavljeno van prometa), Agencija je bila dužna da u postupku privatizacije i zaključenja ugovora izričito upozori i napiše u ugovorima da predmet privatizacije nije državna i zadružna svojina na poljoprivrednom zemljištu.
Pošto to Agencija za privatizaciju nije jasno navela u ugovoru, pojedini kupci su se na osnovu ovih ugovora uknjižili u Službi za katastar nepokretnosti kao vlasnici na poljoprivrednom zemljištu, koje je bilo u vlasništvu države i zadruga.
Agencija za privatizaciju pogrešno smatra da je prodavala društveni kapital i da nije bitno koja imovina je ušla u taj kapital. Kapital je ekonomska kategorija iza koje stoji popis i procena celokupne imovine subjekta privatizacije (sve nepokretnosti, pokretne stvari, sva prava i potraživanja, industrijska svojina i udeli ili akcije u drugim pravnim licima i druga imovina) od koje se oduzimaju obaveze. Upravo zbog toga, Agencija je morala jasno da odredi predmet ugovora i da izričito navede da u postupku privatizacije nisu državna i zadružna svojina na poljoprivrednom zemljištu.
Tu činjenicu potvrđuje Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede u svom dopisu br. 320-11-1048/2011-15 od 18. septembra 2012. godine kojim je upozorilo Službu za katastar nepokretnosti Odžaci da privatizacionim ugovorima kupci nisu stekli vlasništvo nad državnom i zadružnom svojinom na poljoprivrednom zemljištu i da zbog toga nisu ispunjeni uslovi za promenu oblika vlasništva.
Osvrt na navode iz dopisa Agencije:
1. Tačni su navodi Agencije u stavu 3 na strani 1 da niko na osnovu privatizacionih ugovora ne može steći više prava nego što je imao subjekt privatizacije, međutim to mora da se u predmetu ugovora jasno navede, a ne da dolazi do ovakvih grešaka u tumačenju ugovora.
2. Pogrešni su navodi Agencije u stavu 2 na strani 2 da ona nije nadležna da izuzima delove imovine subjekata privatizacije jer se ne radi o izuzimanju imovine nego samo o jasnom određenju predmeta ugovora što je osnovni element svih ugovora o kupoprodaji.
3. Nije tačan navod u stavu 3 na strani 2, da se procena kapitala vrši samo zbog ocene ponuda učesnika u postupku privatizacije, naprotiv procena se vrši da bi se tačno znalo šta čini kapital, odnosno predmet prodaje.
4. Savet neće komentarisati navode iz stava 4. i 5., na strani 2 jer isti nisu u vezi sa izveštajem Saveta.
5. U odnosu na stav 6.,7. i 8. na strani 2 podsećamo Agenciju da je Savet od jula 2012. godine tražio od Agencije podatke: kako je Agencija tretirala pravo korišćenja na poljoprivrednom zemljištu u državnoj i zadružnoj svojini; kolika je ukupna površina poljoprivrednog zemljišta koja je bila u posedu subjekata privatizacije iz poljoprivredne delatnosti, vlasničku sturkturu kapitala kao i kolika kupoprodajna cena je ostvarena u privatizaciji. Tražene podatke od Agencije nismo dobili ali to ne smeta Agenciji da nam prigovara da nismo potpuno utvrdili sve činjenice. U odnosu na predmet ovog Izveštaja utvrdili smo sve bitne činjenice, a to je kako je došlo do uknjižbe kupaca subjekata privatizacije na zadružnoj i državnoj svojinu iako iste nisu bile predmet privatizacije.
6. Zahvaljujemo Agenciji na ponudi u stavu 8 na strani 3 da članove Saveta poduči o zakonskim okvirima iz oblasti privatizacije, međutim, smatramo da je to nepotrebno jer Agencija ima ozbiljnijih poslova.
Savet neće ceniti ukupan rad Agencije već očekuje da Agencija u transparentnom izveštaju dostupnom svim građanima, iznese rezultate privatizacija počevši od 2001. godine do danas.
Zabrinjava činjenica, da je prema podacima Agencije dostavljenim Savetu, u periodu od 2001. godine do danas, od 2284 privatizovanih preduzeća ugovor raskinut sa 664 preduzeća, a za 1070 preduzeća je otvoren stečaj. Rezultat toga je broj nezaposlenih u Srbiji najveći u poslednjih 20 godina.
Kad se uzmu u obzir svi ovi podaci, Agencija treba da obrazloži razloge zbog čega je raskinut toliki broj ugovora, kao i zbog čega je 1070 preduzeća u stečaju:
- Da li je razlog tome neadekvatna kontrola izvršenja kupoprodajnih ugovora od strane Agencije.
- Da li je Agencija time što je brojnim aneksima menjala osnovni ugovor stvarala prostor za korupciju i omogućila privilegovan položaj kupcima.
- Da li je Agencija vršila kontrolu novca kojim je vršena privatizacija i da li je sarađivala sa Upravom za sprečavanje pranja novca, imajući u vidu da su brojne privatizacije izvršene novcem ofšor kompanija nepoznatog vlasnika.
- Da li je Agencija vršila kontrolu kontinuiteta poslovanja, s obzirom da su brojni kupci kupovali firme radi atraktivnih nekretnina, a ne proizvodnog program.
Na sva otvorena pitanja Savet je tražio i tražiće odgovor kroz analizu procesa privatizacije privrednih subjekata.
S poštovanjem
POTPREDSEDNIK SAVETA
Prof. dr Miroslav Milićević