Предлог резолуције Европског парламената о процесу европских интеграција Србије

12. јануар 2012

12. јануар 2012, Стразбур 

                                                        Европски парламент 

                                                          Пленарно заседање

 

Датум: 09.01.2012.                                                                                             Број документа 

                                                                                                                              Б7‑0000/2012

       Предлагач: Јелко Кацин у име Одбора за спољне послове

       Предлог резолуције Европског парламената о процесу европских интеграција Србије

Европски парламент,

-          имајући у виду да је 19. јануара 2011. године Европски парламент дао сагласност на Споразум о стабилизацији и придруживању између Европских заједница и држава чланица и Републике Србије, а који се тренутно налази у завршној фази ратификације у земљама чланицама, као и Прелазни трговински споразум између Европске заједнице и Републике Србије који је ступио на снагу 1. фебруара 2010. године,

-          имајући у виду Одлуку Савета 2008/213/ЕЦ о принципима, приоритетима и условима Европског партнерства са Србијом од 18. фебруара 2008. године и укидање Одлуке 2006/56/ЕЦ[1],

-          имајући у виду Закључак Савета од 25. октобра 2010. године у коме се позива Комисија да припреми мишљење о захтеву Србије за чланство у Европској унији, Закључак Савета од 5. децембра 2011. године и Закључак Европског Савета од 9. децембра 2011. године,

-          имајући у виду Мишљење Комисије од 12. октобра 2011. године о захтеву Србије за чланство у Европској унији (СЕЦ(2011)1208) и Обавештење Комисије од 12. октобра 2011. године насловљено са «Стратегија проширења и главни изазови 2011-2012(ЦОМ(2011)666)»,

-          имајући у виду Резолуцију Савета безбедности 1244 (1999), саветодавно мишљење Међунаросног суда правде од 22. јула 2010. године на питање да ли је једнострано проглашена независност Косова у складу са међународним правом, Резолуцију Генералне скупштине Уједињених нација од 9. септембра 2010. године којом се прихвата садржај мишљења и поздравља спремност Европске уније да олакша дијалог између Београда и Приштине[2],

-          имајући у виду заједничко саопштење са петог Интерпарламентарног састанка Европска унија-Србија одржаног 18-19. априла 2011. године,

-          имајући у виду Споразум о реадмисији између Европске уније и Србије од 8. новембра 2007. године[3] и Регулативу Савета (ЕЦ) Но 1244/2009 од 30. новембра 2009. година којом се мења Регулатива (ЕЦ) Но 539/2001 од 15. марта 2001. године у којој се наводи листа трећих земаља чији грађани морају имати визе приликом преласка спољних граница као и оних земаља чији грађани су изузети од те обавезе[4],

-          имајући у виду извештај Главног тужиоца Међународног кривичног суда за бившу Југославију од 07. децембра 2011. године,

-          имајући у виду претходне Резолуције,

-          имајући у виду правило 110 (2) из Пословника,

А. у складу са закључцима са самита Европског савета одржаног у Солуну 19. и 20. јуна 2003. године у којима је потврђена перспектива придруживања свих земаља Западног Балкана Европској унији када испуне предвиђене услове, консензусом о проширењу који је постигнут на самиту Европског савета одржаном 14. и 15. децембра 2006. године и у Закључцима Савета од 25. октобра 2010. године,

1. Поздравља напредак који је Србија постигла у процесу реформи; констатује да је Савет донео одлуку о одлагању давања статуса кандидата Србији након препоруке коју је дала Комисија; позива Европски савет да дâ Србији статус кандидата на следећем заседању у марту уколико српске власти испуне услове дефинисане на самиту у децембру 2011. године; позива српске власти да искористе преостало време за активно ангажовање у дијалогу са Приштином како би се у потпуности применили постигнути споразуми и да пронађу решење за учешће Косова у регионалној сарадњи укључујући и трговину; Комисија је у свом мишљењу нагласила да треба започети преговоре са Србијом о приступању што пре, што показује да је Европска унија посвећена европској перспективи Србије; подсећа да даљи напредак Србије у Европским интеграцијама зависи од испуњења Копенхашких критеријума, а нарочито поштовања владавине права и људских права и побољшање функционисања тржишне економије; поздравља напредак у процесу ратификације Споразума о стабилизацији и придруживању и позива преостале земље чланице Европске уније да заврше процес ратификације без одлагања;

2. Честита Србији на испоручењу Међународном кривичном суду за бившу Југославију два преостала бегунца, Ратка Младића и Горана Хаџића; напомиње да њихово изручење није само услов за даљи напредак Србије ка Европској унији, већ пре свега значајан корак напред ка достизању правде за жртве сукоба из деведесетих година на простору бивше Југославије и ка помирењу у региону; позива да се спроведе истрага и да се казне лица која су била део мреже за подршку и која су омогућила да се бегунци толико дуго скривају, а нарочито лица у оквиру војних и цивилних служби безбедности;

3. Озбиљно је забринут развојем догађаја на северу Косова у другој половини 2011. године, а нарочито насиљем које је настало као последица инцидената у јулу; понавља да су преговори у оквиру дијалога са Приштином једино решење које може трајно елиминисати тензије у региону;  поздравља постигнуте споразуме и позива српску владу да споразуме у целини примени  без одлагања; поздравља нормализацију протока роба која је била онемогућена неприхватањем царинских печата, достављање ЕУЛЕX-у првих 10 000 копија извода из матичне књиге рођених и примену споразума о слободи кретања од 26. децембра 2011. године као првих корака у примени споразума; поздравља изјаву председника Тадића о неопходности уклањања барикада, коју је пратило делимично уклањање барикада; подесећа да је слободно кретање људи, роба, идеја и капитала основна вредност на којој се заснива Европска унија и позива српске власти да обезбеде трајно уклањање преосталих барикада, како би се слободно приступало граничним прелазима; позива српске власти да олакшају сарању ЕУЛЕX-а са Србима на Косову како би било омогућено КФОР-у и ЕУЛЕX-у да у потпуности извршавају свој мандат;

4. Поздравља редефинисање потребе да се континуирани дијалог између Београда и Приштине води о побољшавању услова живота грађана обе земље и наглашава значај преговарачког процеса за ширу сарадњу у региону, стабилност и диманичност процеса приступања;

5. Поздравља чињеницу да грађани Србије могу да путују без виза у Шенгенској зони од децембра 2009. године, за шта се Парламент снажно залагао; поптуно подржава безвизни режим, али изражава забринутост због повећања броја тражилаца азила у неким земљама чланицама Европске уније; позива власти да удвоструче своје напоре како би објаснили грађанима неприхватљивост таквих захтева и како би открили и покренули поступке против организатора таквих «путника азиланата»; позива земље чланице Европске уније да помогну Србији у њеним напорима да се избори са организованим криминалом који је повезан са лажним азиланатима.

6. Нарочито наглашава значај борбе против корупције и организованог криминала за успостављање владавине права у држави; поздравља напредак који је учињен у борби против корупције, укључујући и недавно усвајање неколико закона повезаних са борбом против корупције и организованог криминала; поздравља одлуку Уставног суда о неуставности обављања више јавних функција истовремено што је велики корак напред у повећању транспаретности јавног сектора и смањењу ризика везаних за конфликт интереса; наглашава да испреплетани интереси политичких партија и тајкуна помажу системску корупцију, која је заједнички проблем у региону јер је раширена у овим земљама и позива на стварање поузданих база података о процесуирању случајева високе корупције, као и на примену адекватног система заштите за особе које корупцију пријаве; позива Владу да следећи налазе Савета за борбу против корупције и Аганције за борбу против корупције о системској корупцији да уважи њихов рад и да им пружи подршку у испуњавању антикорупцијске стратегије, као и да обезбеди да ове агенције имају одговарајуће финансијске и административне ресурсе;

7. Скреће пажњу на многе пријављене неправилности, нарочито у процесу приватизације и јавних набавки, и позива на веће ангажовање у овим областима агенција које се баве применом закона, како би се темељно вршиле истраге и прекршиоци привели правди; у вези са овим скреће пажњу на важно питање, а то је завршетак регистра државне имовине тј. прикупљања података о државној имовини како би се успоставило сигурно и предвидиво пословно окружење, обезбедио континуитет реституције (враћања) приватне имовине, али и спречило незаконито отуђење државне имовине због приватних интереса;

8. Поздравља усвајање закона о финансирању политичких активности, као значајног корака у повећању транспаретности политичког система, и позива на одговарајућу примену овог закона, а нарочито у успостављању ефикасног система надзора финансирања и примени ефикасних санкција.

9. Подсећа на значај рада скупштине, поздравља кораке учињене у јачању законодавне улоге и надзора над активностима Владе и позива на предузимање нових мера како би се изградили капацитети неопходни за ефикасно обављање надлежности, нарочито у погледу надзора служби безбедности; поздравља се одлука о реорганизацији скупштинских служби, како би се повећала ефикасност и поједноставио рад;

10. Примећује је да је процес реформе правосуђа и тужилаштва урађен како би се повећала ефикасност и како би се смањио број нерешених случајева; примећује да је потребно уложити додатне напоре како би се обезбедила независност и професионализам у ова два сектора;  изражава забринутост због недостатака у жалбеним поступцима које су покренуле неизабране судије и тужиоци, укључујући и кршење процедура и стандарда; позива да се процес заврши на транспарентан начин и без икаквих спољних притисака на Високи савет судства;

11. Изражава озбиљну забринутост због поновне злоупотребе члана 359 Кривичног закона о злоупотреби службеног положаја; позива надлежне да започну поступак измене Кривичног закона како би био усклађен са европским стандардима и да се одмах прекине са подизањем оптужница за злоупотребу служеног положаја, којима се подрива поверење у владавину права у држави;

12. Скреће пажњу на озбиљне недостатке у функционисању програма заштите сведока нарочито у поступцима за ратне злочине који доводе до тога да многи сведоци добровољно иступају из програма пошто су били системски застрашивани; позива Министарство унутрашњих послова и Тужилаштво за ратне злочине да се активно ангажују како би сведоци у програму заштите били безбедни; наглаша да функционисање програма заштите сведока има велики значај за успоствљање владавине права у држави као и да показује политичку вољу за ефикасно решавање случајева ратних злочина које је Међународни кривични суд за бившу Југославију пренео на националне судове; 

13. Поздравља напредак у реформи јавне управе, али наглашава да треба учинити додатне напоре да се изврши потпуна професионализација и независност од политичког утицаја, кроз пуну примену именовања заснованог на заслугама и новом систему каријера; позива на повећање сарадње у примени стратегије за реформу јавне управе и укључивање локалне администрације у законодавни оквир;

14. Поздравља измене закона о изборима и локалним изборима, а нарочито укидање недемократске праксе именовања посланика од стране политичких партија без обзира на редослед на изборној листи, као и укидање „бланко оставки“ којима је успостављена политичка контрола над њиховим радом; позива на усвајање закона о државној изборној комисији одмах након избора како би се створило независно тело за контролу изборног процеса;

15. Подсећа да су јаки и независни медији неопходан елеменат демократског система; поздравља усвајање Статегије о развоју система јавног информисања и Акциног плана и повлачење државе из власништва над медијима; ипак забринутост постоји због покушаја успостављања контроле и мешања у медијски сектор и позива власти да осигурају независност медија од политичких притисака и других утицаја; забритутост постоји и због претњи упућеним новинарима у Србији, па је неопходно темељно истражити претње како би се успоставило сигурно окружења у коме би новинари могли ефикасно да раде без самоцензуре; наглашава се потреба предузимања мера за забрану концентрације медијског власништва и мањка транспаретности медија, осигурати једнак приступ тржишту реклама, укључујући и расподелу јавних фондова који се троше на рекламирање и промоцију; позива на поштовање Етичког кодекса новинара;

16. Изражава жаљење што су државне власти наметнуле медијско ћутање о инцидентима на Косову из јула 2011. године и што су погрешно представити улогу КФОР-а у овим догађајима; наглашава значај слободних и независних медија за демократску и добро информисану јавност;

17. Изражава забринутост што Албанци протествују због дискриминације као и због тензија у Санџаку, позива Владу да постави као политички приоритет побољшање положаја мањина, укључујући и повећање доступности образовања, представљање у локалним институцијама и економски развој Прешевске долине и Санџака; примећује да и две године након избора за мањинске савете, Бошњачки национални савет још увек није формиран, па позива на брзо формирање Савета у складу са постојећим правилима; позива политичке и верске лидере да се уздрже од запаљивих изјава које могу повећати тензије;

18. Наглашава значај пописа становништва како би се добили важни статистички подаци о развијености Србије, а нарочито мање развијених региона; поздравља успешано спровођење пописа у Србији у октобру 2011. године; изражава жаљење због бојкота пописа на који су позвали политички лидери Албанаца, који се одразио и на неучествовање у формирању општинских пописних комисија, али и на бојкот значајног броја грађана у Прешеву и Бујановцу;

19. Позива на предузимање даљих корака у примени закона о забрани дискриминације; изражава озбиљну забринутост због недостатка политичке воље да се активно промовише политика толеранције и поштовања основних људских права, као и због немогућности да се гарантује безбедност учесницима Параде поноса заказаној за 2. октобар 2011. године, па је због противљења у току припрема донета одлука о забрани одржавања; снажно осуђује запаљиве и дискриминаторске изјаве неких политичара и православних свештеника; подсећа Владу да су слобода изражавања и удруживања основна људска права и основне вредности на којима се заснива Европска унија, па се оне морају поштовати у земљама које теже чланству у Европској унији;  поздравља позитивне активности Омбудсмана и Повереника за ревноправност на промовисању ових вредности у српском друштву;  позива да се истраже претње екстремних група због којих је забрањена парада; подсећа на спорост у истрази насиља на Паради поноса одржаној 2010. године и да је до сада изречен мали број благих пресуда; поздравља кораке које је предузело тужилаштво за забрану деловања екстремистичких организација; позива државне и градске власти да посвећено раде на изградњи атмосфере толеранције како би Србија у блиској будућности постала земља кандидат;

20. Поздравља измене изборног закона којима се повећава проценат жена у законодавној власти; наглашава да се жене и даље суочавају са дискриминацијом на тржишту рада и да још  увек нису у довољној мери заступљене у политичком животу, укључујући и преузимање позиција у власти; наглашава спору примену стратегија којима би се ова ситуација побољшала, а власти би требале да повећају напоре како би се ова ситуација променила; позива на улагање већих напора за превенцију и пријављивање насиља у породици као и за обезбеђивање одговоарјуће помоћи жртвама; поздравља отварање прве сигурне куће у јужној Србији;

21. Наглашава тежак положај Ромске заједнице и даље су изложени дискриминацији на тржишту рада, имају потешкоћа приликом тражења одговарајућег смештаја, нису им доступни образовање и здравствена заштита; поздравља иницијативе које су власти предузеле, а које се првенствено односе на здравствену заштиту, доступност образовања и регистрацију Рома; изражава забринутост због насилног исељавања Рома, укључујући и децу и старе, без одговарајућих договора и упозорења и без обезбеђивања нових домова; позива власти да одмах прекину овакву праксу;

22. Наглаша се значај организација цивилног друштва у побољшавању међуетничких односа и надзору власти; позива Владу и Скупштину да развију оквир за одговарајућу сарадњу са овим организацијама приликом развијања друштвених политика; изражава забринутост због претњи упућених борцима за људска права, нарочито онима који се баве ратним злочинима, организованим криминалом, правима ЛГБТ популације и сарадњом са Косовом, позива власти да истраже ове претње и да се починиоци приведу правди;

23. Поздравља се рад Омбудсмана и позива се власт да пружи пуну политичку подршку овој институцији, да следи препоруке и да обезбеди неопходна финснсијска и административна средства и канцеларије како би могао да извршава своје надлежности;

24. Поздравља се иницијатива градских власти у Београду да покрену кампању Београд европска престоница културе 2020 и охрабрују се пројекти који ће Београд и Србију приближити европском културном простору; позива земље чланице и Комисију да подрже кандидатуру Београда;

25. Истиче значај свеобухватне регионалне сарадње за све земље у региону и поздравља активно учешће Србије у регионалним иницијативама; поздравља званичну посету председника Бориса Тадића Босни и Херцеговини и његову поршку очувању територијалног интегритета и суверенитета ове земље; српске власти би требало да подрже реформе у БиХ које имају за циљ јачање и рационализацију државних институција у току реформских процеса везаних за Европску унију; позива обе владе да одржавају посебне заједничке седнице како би се остварила боља сарадња у процесу рефрми везаних за Европску унију; поздрвља иницијативе и достигнућа у побољшавању политичких односа Хрватске и Србије, које су покренули председници Јосиповић и Тадић; подравља активно учешће Србије у Сарајевском процесу и потписивање министарске Декларације о окончању расељавања и обезбеђивању трајног решења за угрожене избеглице и интерно расељена лица, 7. новембра између Србије, Босне и Херцеговине, Хрватске и Црне Горе;

26. Поздравља напредак у односима између Црне Горе и Србије; позива на сарадњу влада у реформским процесима везаним за Европску унију, а нарочито у напорима да се дефинишу заједнички изазови у области владавине права, и у борби против организованог криминала;

27. Позива надлежне да укажу на пример реативно развијене Војводине неразвијеном регионима Србије; позива надлежне да брзо усвоје неопходне законе о финансирању покрајине две године након усвајања Статута Војводине;

28. Истиче значај високог квалитета образовања ради даљег социјалног и економског развоја Србије као и због смањења високе стопе незапослености у земљи, а нарочито међу младима; позива надлежне органе да се активно укључе у промоцију образовања међу младима, као и да више улажу у високо образовање;

29. Више напора треба уложити у развој образовања на језицима мањина, а нарочито у обезбеђивању уџбеника неопходних за наставу; поздравља отварање факултета са двојезичном наставом у Бујановцу, прилагођеној студентима албанске и српске националности;

30. Поздравља активности Владе којима се побољшава финснијска и макроекономска ситуација у Србији; поздравља закључивање споразума о кредитној предострожности са Међународним монетарним фондом како би се повећало поверење инвеститора у економску и социјалну стабилност земље; наглашава да глобална финансијска и економска криза имају негативан утицај на друштво, а нарочито на најрањивије групе, па позива власти да предузму све напоре како би се смањили негативни ефекти на ове групе;

31. Наглашава да је владавина права неопходна да би се привукле стране инвестиције и побољшали услови за бржу транзицију ка тржишној економији; подсећа да постојање монопола озбиљно угрожава ову транзицију и позива Владу да настави са предузимањем антимонополских мера; позива да се уложе додатни напори за формирање малих и средњих предузећа поједностављењем процедура и смањењем трајања поступка регистрације;

32. Поздравља добар напредак Србије у усклађивању закона о животној средини са Европским законима (ацqуис); позива на предузимање додатних мера у овој области, нарочиту пажњу треба посветити примени закона, а посебно треба обратити пажњу на закон о квалитету воде и закон о отпаду;

33. Позива на предузимање мера у развоју одрживе мреже јавног саобраћаја у Србији, а нарочито треба побољшати жележнички систем, транспорт на унутрашњим воденим путевима, као и путну инфраструктуру укључујући брз завршетак Коридора X; истиче значај унапређења веза са суседним земљама како би се олакшало праћење и повећала покретиљивост грађана;

34. Председник ће ову резолуцију проследити Савету, Комисији, као и Влади Србије и Народној скупштини.


Упозорење:

Веб портал 'Савет за борбу против корупције' не одговара за садржај објављених коментара. Сва мишљења, сугестије, критике и други ставови изнесени у коментарима су искључиво лични ставови аутора коментара и не представља ставове редакције Веб портала 'Савет за порбу против корупције'.

captcha image
Reload Captcha Image...