
Саопштење Савета за борбу против корупције
Савет за борбу против корупције је, у складу са Законом о слободном приступу информацијама од јавног значаја, тражио 13.јануара 2025. године од Инфраструктуре железнице Србије а.д. Београд, као инвеститора и Министарства за грађевинарство, саобраћај и инфраструктуру, као финансијера следеће податке:
- Колика је била процењена а колика реализована вредност изградње деонице брзе пруге Београд – Нови Сад.
- Из којих извора је финансирана изградња те деонице и под којим условима.
- Ко су били извођачи и подизвођачи наведено за врсту радова и услуга које су вршили, по називу извођача и подизвођача, као и поступак по коме су изабрани.
- Који станични објекти су на тој деоници новоизграђени а који су реконструисани, ко је вршио радове и услуге на њима, по сваком објекту појединачно и колика је била њихова процењена а колика реализована вредност.
- Које фирме су вршиле надзор, за коју врсту радова и у ком поступку су одабране.
Обе институције су одговориле Савету непотпуним информацијама, због чега се не може извршити анализа, пре свега финансијских токова, који су пратили изградњу пруге Београд-Нови Сад. Непотпуна ( нетранспарентна документација) буди сумњу да се нешто прикрива, што је потенцијални извор корупције.
Савет напомиње, да се у тражењу документације ограничио само на део пруге од Београда до Новог Сада, пре свега јер је та деоница завршена и пуштена у саобраћај 2024. године, што подразумева да су све привремене ситуације окончане и да је утврђена коначна цена коштања за доњи и горњи строј пруге, као и за све станичне објекте укључујући и станицу Нови Сад у којој је и „спорна надстрешница“.
Поред тога ограничени број докумената који се односе на пругу Београд- Нови Сад лакши је за анализу у односу на документацију за целу пругу Београд – Суботица, која може бити анализирана када се пусти у саобраћај пруга Нови Сад-Суботица.
Из одговора Инфраструктуре железнице Србије а.д. и Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре достављеног Савету евидентне су следеће непотпуне информације:
- У тачки 2. Захтева није достављен податак о износу кредита којима је финансирана изградња, њихов грејс период, рок отплате, као и каматна стопа. Достављен је само процентуални износ (85%) у укупном износу финансирања, што није тражена и битна информација за анализу.
- У тачки 3. Захтева није достављен списак свих подизвођача по врсти и вредности извршених радова и услуга. Обе институције доставиле су непотпун списак подизвођача без вредности извршених радова, као и податак у ком поступку су одабрани, појединачно по сваком подизвођачу.
- У тачки 4. Захтева није достављен податак који извођачи и подизвођачи су ангажовани на изградњи и реконструкцији станичних објеката на прузи Београд- Нови Сад, укључујући и станицу у Новом Саду. Није достављен податак о процењеној вредности тих објеката, као и коначни трошкови исплаћени по сваком подизвођачу, појединачно по врсти услуга и радова које су обављали.
Инфраструктура железнице Србије а.д. обавестила је Савет да податке о спорној надстрешници може пронаћи на сајту хттпс://инфрзс.рс/документација о паду надстрешнице/ . Увидом у документацију на наведеној адреси, Савет закључује да не постоји ни један документ који се односи на списак ангажованих извођача и подизвођача на надстрешници, по врсти услуга и радова, као и коначно исплаћеној цени по сваком подизвођачу појединачно.
Инфраструктура железнице је обавестила Савет да не поседује информације из уговора са подизвођачима радова, већ да те податке има само Извођач .Такав одговор је неприхватљив, имајући у виду да као Инвеститор има уговорну обавезу да даје сагласност Извођачу на одабир подизвођача, како у комерцијалном смислу ( најповољнија понуда), тако и у погледу стручних референци. Не може фирма која се бави трговином да врши радове на изградњи доњег строја пруге и сл.
Имајући у виду напред изнето, Савет ће се обратити жалбом Поверенику за информације од јавног значаја, истовремено обавештавајући јавност, обзиром да се у досадашњем раду сусрео са чињеницом да се решења Повереника не извршавају од стране одређених институција.
Савет напомиње да се у више наврата раније бавио проблемом Српских железница и њиховом инфраструктуром и о томе написао неколико Извештаја које је доставио Влади:
1. Извештај о случају "Шиновоз" Зрењанин, достављен Влади 30. септембра 2008. године.
2. Извештај о ненаменском трошењу буџетских средстава на програму производње и ремонта шинских возила за потребе Железнице Србије а.д., достављен Влади 15. априла 2015. године.
3. Извештај о реализацији инфраструктурних пројеката на Железници, достављен Влади 8. августа 2020. године.