Саопштење Савета за борбу против корупције

02. октобар 2018

Поводом Саопштења Министарства привреде, датог медијима, да је Извештај о додели државне помоћи привредним субјектима у Републици Србији Савета за борбу против корупције тенденциозан или се ради о елементарном непознавању процедура у додели државне помоћи, Савет саопштава следеће:

  1. Савет није анализирао појединачне уговоре о давању државне помоћи нити је могао да анализира када, ко и по ком основу је одобравао средства државне помоћи, какве су одредбе у односу на конкретне циљеве које је требало да држава постигне давањем помоћи, какви су били рокови за постизање циљева одобрених средстава, јер ти уговори нису доступни Савету.
  2. Савет је од Министарства привреде и Министарства финансија тражио податак о реализованој државној помоћи привредним субјектима за период 2014—2017. године. Министарство привреде је доставило тражени податак Савету у форми табеле у којој су приказани реализовани износи државне помоћи у периоду 2014.-2017. године, по називу инвеститора, износу субвенције по сваком инвеститору изражене у милионима евра. Исте те податке је Савету доставило и Министарство финансија.
  3. Податке о броју запослених, делатности, нето финансијском резултату за сваког инвеститора, Савет је преузео са сајта Агенције за привредне регистре који су последњи објављени, односно 2016. и 2017. године.

Имајући у виду напред наведено, није јасно на основу чега Министарство привреде тврди да су подаци Савета нетачни, ако су то искључиво подаци самог Министарства привреде, Министарства финансија и АПР-а.

  1. Извештај Савета није ни тенденциозан јер је Савет само покушао да према правном оквиру сагледа због чега цели поступак доделе државне помоћи није јаван, није доступан сваком лицу под једнаким условима и шта треба учинити да се законски онемогући привилегија и даваоцима и корисницима помоћи јер из таквог односа може настати системска корупција која се веома тешко открива.
  2. Савет је констатовао да нема закона о надлежности, условима и поступку доделе помоћи, па самим тим се не зна да ли о средствима помоћи одлучује једно лице или институција. Такође, прописима је нејасно регулисано да ли је поступак доделе државне помоћи  јаван и доступан сваком заинтересованом лицу или је то поступак непосредног договарања  са  унапред одређеним корисником помоћи. 
  3. Савет у свом Извештају није обрађивао податке о подстицајним средствима и резултатима  давања тих средстава  у привлачењу инвестиција, јер инвестициона улагања не зависе само од  подстицајних средстава као државне помоћи, него зависе од  опште  прихваћених мерила, а то су политичка стабилност државе, владавина права, стање правосуђа, правна сигурност државе, према томе Савет у Извештају није обрађивао да ли је Република Србија постигла најбоље резултате у инвестирању због датих подстицајних средстава.

Олако давање квалификација да су извештаји Савета нетачни и тенденциозни, а да се при том не износе јасни и документовани докази, не доприноси борби против корупције  и  угледу институција.

 

 

                                                                                    САВЕТ ЗА БОРБУ ПРОТИВ КОРУПЦИЈЕ