Став Савета поводом приватизације ,,Телеком Србија“ ад

18. август 2015

Савет за борбу против корупције је на основу финансијских података закључио да јеТелеком са својим зависним друштвима профитабилно предузеће јер остварује добит у пословању што је, с обзиром на власничку структуру, значајно за привреду Србије.

Нето добит Телекома могла би бити значајно већа када би Телеком рационално и транспарентно пословао.

Оптимизацијом трошкова који се односе на непотребно плаћање закупнина за пословни простор као и трошкова по основу рекламе, пропаганде и спонзорства оствариле би се изузетне уштеде у пословању Телекома. Уштедама би допринели и сврсисходно и транспарентно пословање у домену јавних набавки добара и услуга, као и реструктурирање трошкова радне снаге.

Чињенице у вези пословања Телекома указују на сву озбиљност у доношењу одлуке о његовој продаји и даљем статусу. Стручна јавност указује да продаја Телекома нема економског оправдања. Према ставу Савета продаја Телекома нема ни законског основа у односу на телекомуникациону мрежу јер та имовина представља природно богатство које се не може отуђивати из државне својине.

Многа јавна предузећа у свом саставу имају јавну својину која је као природно богатство изузета из приватизације али и из промета, односно, не може се отуђити из јавне својине. Савет је и код ранијих покушаја продаје Телекома тражио да се пре одлуке о приватизацији утврди да ли Телеком у својој имовини има природна богатства која се не могу отуђити из јавне својине.

У смислу члана 5. став 4. Закона о приватизацији предмет приватизације не могу бити природна богатства, добра у општој употреби, добра од општег интереса као и културна добра у јавној својини. Чланом 10. Закона о јавној својини, добра од општег интереса и добра у општој употреби су ствари у јавној својини које имају посебан статус. У смислу члана 11. Закона о јавној својини мреже представљају добро од општег интереса и спадају у природна богатства која не могу бити предмет принудног извршења и која представљају добро које се не може отуђити из јавне својине у смислу члана 16. став 4. Закона о јавној својини. У интересу сваког грађанина је да зна да ли Влада може противно прописима да отуђује добра у општој употреби која су врста природног богатства ове земље, односно, да ли држава продајом акција може да отуђи добра у општој употеби чије је отуђење из јавне својине изричито искључено.

Уколико Влада и поред мишљења стручне јавности да Телеком не треба продавати остане при одлуци да се прода, дужна је да јасно одреди шта је предмет продаје, односно да тачно одреди да ли уз имовину која нема карактер добара у општој употреби продаје и добра у општој употреби, односно мрежу телекомуникационе инфраструктуре у јавној својини.

ПРЕПОРУКЕ

Због свега наведеног Савет препоручује Влади РС:

- да се у овом моменту Телеком не продаје него да се спроведе статусно и финансијско реструктурирање у циљу побољшања пословања Телекома;

- да се утврди да ли се у имовини Телекома налазе добра од општег интереса односно природна богатства  која се не могу отуђити из јавне својине;

- да се утврди да ли се у имовини Телекома налази имовина коју користе државни органи (попут БИА, ВБА, ВОА), а која служи остваривање њихове делатности;

- да надлежне институције изврше ревизију пословања Телекома јер је пословање Телекома дуги низ година нетранспарентно и под изразитим политичким утицајем.