Саопштење за јавност Савета за борбу против корупције поводом случаја МОБТЕЛ

14. фебруар 2006

Два приступа проблему корупције


У јавности већ годинама Мобтел важи за драстичан пример корупције. Одлуком Владе од 29. децембра 2005. године о одузимању лиценце Мобтелу за обављање телекомуникационих делатности, проблем Мобтела се нашао у средишту политичког сукоба између врха садашње власти и претедената на освајање те власти – Богољуба Карића и његових пословних и политичких следбеника. У овом политичком сукобу проблем корупције се инструментализује, уместо да се решава.


Могућ је и другачији приступ проблему корупције, какав је садржан у Извештају Савета за борбу против корупције достављеном Влади и јавности у априлу 2005.године.


Савет је предложио Влади:

  • да стави ван снаге закључак од 24. јуна 2004. године о усвајању Извештаја међуресорне радне групе,
  • да се на поуздан начин, сагледавањем свих чињеница и економском анализом оснивања и пословања ове компаније утврде власнички односи. Да се предузимање ових мера орочи на примерен, кратак рок. Да се након израде ових, свеобухватних анализа јавности саопшти процена материјалне штете коју је претрпела држава због кршења закона и уговора у оснивању и пословању ове компаније. Посебно је важно да грађани од Владе добију релевантан податак о губицима због корупције и важности борбе против корупције;
  • да се покрене поступак за утврђивање одговорности свих учесника у овој корупцији у којој је држава претрпела огромну штету;
  • да се утврди одговорност руководства ПТТ, чланова управног одбора ПТТ и чланови УО Мобтела из овог предузећа, пре свега јер нису ништа предузели да се спречи пљачка државне имовине и покрену судски поступци за поништење, или измену очигледно ништавих уговора;
  • да се покрене поступак, макар политичке одговорности за ресорно надлежне органе извршне власти због непредузимања законом прописаних мера заштите државне имовине;
  • да се испитају наводи у јавности везани за оснивање и рад Мобикоса, као и за уговор о пословно-техничкој сарадњи између Мобтела и Мобикоса од 8. децембра 2003. године.

Савет није добио информацију од Владе да ли је овај Извештај разматран, нити је позван на расправу која је, верујемо, предходила одлуци коју је Влада сада донела. Савет за борбу против корупције се у предлогу Влади заложио за поступке којим се оснажују институције и на тај начин сужава простор за корупцију. Поштовање закона и уговора, законит и ефикасан рад институција јесу предуслови за стварање правне и економске сигурности у којој је могућа стварна борба против корупције.

Влада се, уместо покретања поступака пред домаћим институцијама, ради успостављања законитости и поштовања уговора у раду Мобтела и покретања поступака за утврђивање одговорности због непоштовања закона и уговора, због које је настала штета за државну имовину, определила за игнорисање институција, прописаних процедура и непоштовање закона и уговора. На тај начин Влада чини још већу штету јавном интересу, показујући да се закони и уговори не морају поштовати, да се уговори могу једнострано раскидати и да изнад принципа владавине закона постоји неки други интереси које Влада штити а којима Савет не жели да се бави.

Влада је управо у случају Мобтела могла да покаже одлучност у борби против корупције, јер се у овом проблему налази у двострукој улози – као преставник државе која је сувласник у овој компанији, и као орган власти надлежан да решава у одлучујућим питањима из ове области. За деловање у обе улоге влада је имала јасне разлоге, довољно правних инструмената и времена. Било је потребно да се доследно придржава закона, уговора, прописане процедуре и законом одређене надлежности.

Уместо да покретањем поступака пред надлежним институцијама допринесе успостављању законитости и поштовање уговором преузетих обавеза, Влада тај принцип даље нарушава. 


Стварно одговорна Влада не може бити равнодушна према ауторитету парламента и правосуђа, па ни према свом ауторитету у јавности. А јавност је битан оквир сужавања простора корупције. Савет је упорно настојао, не само у случају Мобтела, да афирмише ауторитет јавности, институција, закона и процедура, што сматрамо својим трајним јавним послим.


Преузмите саопштење у пдф формату
Преузмите саопштење у Ворд формату


Упозорење:

Веб портал 'Савет за борбу против корупције' не одговара за садржај објављених коментара. Сва мишљења, сугестије, критике и други ставови изнесени у коментарима су искључиво лични ставови аутора коментара и не представља ставове редакције Веб портала 'Савет за порбу против корупције'.

captcha image
Reload Captcha Image...