- Насловна
- /
- Медији о корупцији
- /
- Рекли су
- /
- Декларација МЕДЕЛ-а

Декларација МЕДЕЛ-а
Извор: МЕДЕЛ
Чланови МЕДЕЛа: Association Syndicale des Magistrats (ASM) (Belgium); Magistratuur & Maatschappij (Belgium); Association des juges chypriotes (Cyprus); Soudconvska Ceské Republiky, Unie statnich zastupcu Ceske republiky (Czech Republic); Syndicat de la Magistrature (SM) (France); Neue Richtervereinigung (NRV) (Germany); Bundesfachausschuss; Richter und Staatsanwälte in Vereinigten Dienstleistunggewerkschaft (VER.DI) (Germany); Eteria Elinon Dikastikon Litourgon Gia ti Demokratia ke tis Elefteries (Greece); Magistratura democratica (MD) (Italy); Movimento per la Giustizia (Italy); IUSTITIA (Poland); Stowarzyszenie Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej (SPRP) (Poland); Associaçao syndical dos Juizes Portugueses (ASJP) (Portugal); Sindicato dos Magistrados do Ministério Publico (SMMP) (Portugal); Uniunea Nationala a Judecatorilor din România (Romania); Društvo sudija Srbije (JAS) (Serbia); Udruženje javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca Srbije (PAS) (Serbia); Jueces para la democracia (JpD) (Spain); Union progresista de Fiscales (UpF) (Spain); Yargıçlar ve Savcılar Birliği (Yarsav) (Turkey)
____________________________________________________________________________________
Београд, 13 април 2012. године
Декларација
Симон Габорио и Ханса-Ернста Бочераи и
задужених за ревизију ситуације у правосуђу у Србији
Реформа правосудног система не омогућава независно правосуђе достојно поверења грађана Србије
Након што су одржали многобројне састанке – који ће бити настављени до 14. априла – и након што су прочитали бројне српске и европске документе, међу којима су мишљења Европске уније, Савета Европе и Венецијанске комисија, стручњаци дају следеће мишљење:
На почетку, изјављују:
‐ да је принцип независности судства успостављен како би било омогућено грађанима да имају поверење у судство у својој земљи;
‐ тај принцип значи, пре свега, да судије морају уживати статус који им гарантује моћ да доносе одлуке независно од било какве принуде, утицаја, налога или било чијег притиска.
‐ Суштински елемент таквог статуса почива у строгом поштовању сталности судијске функције.
- Истичући да примена система „лустрације“ у земљи у демократској транзицији може бити сасвим легитимна,
- Истичући да је у једној демократској земљи оправдано успостављање система надзора судија - уз обавезу поштовања њихове независности – као и спровођење дисциплинског поступка којим ће се испитати судије и тужиоци које су имали пропусте у извршавању своје функције и изрицање одговарајућих санкција,
‐ Подсећају да такви процедуре не могу бити компатибилни са правном државом уколико се у њиховом спровођењу не поштују основни принципи који су прокламовани и гарантовани Европском конвенцијом о људским правима,
• Сами ти принципи захтевају да наведене процедуре буду „правичне“ (поштовање контрадикторног поступка, једнакост оружја, јавност расправа ...).
• Пошто оне у супротном представљају произвољне мере и да правосуђе тада није ни независно, ни непристрасно, ни у служби грађана.
‐ Констатују да спровођење реформе правосуђа, започете у Србији 2009. године није ни у ком случају у сагласности са тим принципима, упркос многим препорукама које су стизале из Европске уније, Савета Европе и Венецијанске комисије.
‐ Изјављују да:
• Српски народ који има своје место у заједници европских држава које чине Савет Европе заслужује боље од ове реформе. Оваква реформа засигурно није онаква какву је желела Европска унија.
• Грађани Србије не могу имати никакво поверење у правосудни систем који није био у стању да поштује најосновнија права својих судија и тужилаца.
‐ Сматрају, у вези са горе поменутим основним принципима, да ова реформа мора бити изнова спроведена:
• на такав начин да се превазиђе тренутна криза у правосуђу
• путем Инстутуције која је неопходна за здраво функционисање сваког демократског друштва може да нађе пут мира и поверења грађана.
‐ Посебно ће обратити пажњу на исправно и непристрасно одвијање кривичног поступка који се тренутно води против члана Високог савета судства, господина Јакшића.
‐ Спремни су, уколико буде затражено, да учине шта је потребно да Европске судије и тужиоци за демократију и слободе дају свој допринос сваком процесу превазилажења кризе у складу са вредностима за које се МЕДЕЛ залаже.
▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪
и Почасне судије (Симон Габорио, председница Апелационог суда у Паризу, Француска и Ханс–Ернст Бочер, председник Окружног суда у Либеку, Немачка) чланови оснивачи удружења Европске судије и тужиоци за демократију и слободе, већ су спроводили мисије за Савет Европе.