- Насловна
- /
- Савет у медијима
- /
- Радио, телевизија и штампа
- /
- Верица Бараћ: Влада је одговорна за корупцију

Верица Бараћ: Влада је одговорна за корупцију
ИЗВОР: Правда, П. Јеремић
Замерке које је ЕУ изнела у Извештају о напретку Србије у 2010. години, а које се односе на политику борбе против корупције биле су: да се Акциони план за борбу против корупције спроводи споро, да није било значајнијег напретка у истрази и процесуирању предмета у вези са корупцијом, па је број коначних осуђујућих пресуда нарочито за крупне случајеве мали. Поручили су да још увек не постоји независан надзор над јавним набавкама, поступцима приватизације и јавним расходима, узбуњивачи нису адекватно заштићени, независне институције су формиране, али још не могу да делују пуним капацитетом, рекла је Верица Бараћ, председник Савета за борбу против корупције, у интервју „Правди“.– Замерке су упућене и за неке друге области, као што су реформа правосудног система, систем јавних набавки, проблем прања новца, заштита података личности…
Колико корупција успорава пут Србије ка Европскојунији?
– Ако се имају у виду изјаве европских званичника да је нулта толеранција корупције услов за улазак у Европску унију и да би све земље које желе чланство требало да успоставе антикорупцијске мере какве већ постоје на простору Уније, као и оцена о политици корупције у Извештају о напретку Србије за 2010. годину, пут Србије, уколико се садашње стање не промени на боље, биће знатно успорен.
Шта је спорно са реформом правосуђа?
– Последица спроведене реформе правосуђа је чињеница да су изабране судије, које треба да чине основ независне судске власти, изабране на незаконити начин и у незаконитом поступку. Реизбор судија и тужилаца извршили су незаконито састављени Високи савет судства и Државно веће тужилаца, који нису радили по јасним критеријумима, већ под притиском извршне власти, користећи податке тајних служби. Високи савет судства није изабрао 837 судија без икаквог образложења, које нису ни могли да имају зато што нису применили критеријуме. С друге стране, велики је број неоправдано изабраних судија, и ако се упореде подаци из извештаја о раду изабраних и неизабраних судија, произилази закључак да су резултати неких изабраних судија у више и апелационе судове лошији од резултата неизабраних.
Које је онда решење?
– Једино могуће законито решење било је да се цео поступак поништи и да се спроведе поступак у складу са међународним стандардима и законима. Међутим, уместо да се поступак поништи, направљене грешке покушавали су да отклоне прављењем нових. Уследио је нови низ пропуста Високог савета судства и Министарства правде, који су поново показали своју нестручност и незнање. Започели су признањем да су грешке начињене само код неизабраних судија, а затим доношењем и применом измена правосудних закона из децембра 2010. године, којима је предвиђено да се жалба неизабраних судија, поднета Уставном суду, сматра приговором и да се предмети који се налазе у Уставном суду уступају Високом савету судства на одлучивање. Оно што забрињава је чињеница да није утврђена одговорност органа који су учествовали у поступку реизбора и што нико од чланова Високог савета и Државног већа тужилаца није одговарао за грубо кршење закона у овом поступку.
Јесте ли добили методологију спровођења реформе?
– До данас нисмо добили одговоре на питања на основу какве методологије се приступило „реформи“, одређивању броја судија, степена и надлежности судова, колико до сада кошта исплата на име зарада неизабраним судијама и тужиоцима, колико кошта нова мрежа судова и колико ће бити утрошено за ревизију реформе правосуђа. Уместо да се судски поступци убрзају, да постану јефтинији, да број предмета буде мањи, да судови буду равномерно оптерећени, судски систем постао је нерационалан, скупљи и знатно успоренији, па је такав постао и приступ грађана правди.
Да ли вам је неко претио због изношења података о корупцији у Србији?
– Не, притисци на Савет су другачије природе, то су, пре свега, тужбе и кривичне пријаве против Савета и мене као председнице Савета, због чињеница изнетих у нашим извештајима. Њима се траже огромне одштете због наводних клевета. Када видите како институције ужурбано поступају по њима, док на другој страни годинама игноришу чињенице из наших извештаја и када знате да је њихово непоступање заправо довело до тужби, да је омогућило да људи који се наводе у нашим извештајима чињенице проглашавају за клевету, онда то заправо јесте једна врста претње, само мало софистициранија од претњи у класичном смислу, која је и опаснија од обичне претње, јер, то не можете пријавити полицији и тражити заштиту.
Да ли је Влада иједном реаговала на ваше сумње?
– До сада не. Савет ради нешто што Влади може да буде само од користи, а то је усредсређивање јавности на проблем корупције, тако да јавност разуме где је кључ проблема и да схвати да се проблем мора решавати. Због тога радимо извештаје о појединачним случајевима сумњи на системску корупцију, да би смо помогли да се што јасније сагледају размере проблема корупције. Чињеница да Влада игнорише извештаје и препоруке Савета показује да у власти у Србији не постоји воља за борбу против корупције.
Одговорност Владе је огромна
Колико корупција утиче на долазак страних инвестиција? Да ли је за то одговорна Влада или тајкуни?
– Одговорност Владе је огромна, јер се сва предузећа чије се приватизације помињу као спорне била претходних година предмет истраживања Савета за борбу против корупције, који је извештаје о томе слао Влади Србије, а она није ништа предузела. Савет за борбу против корупције упутио је 30. децембра 2010. године писмо председнику Борису Тадићу, у коме му је указао на проблеме са којима се суочавају и које су због корупције у Србији имали бројни страни инвеститори и компаније из иностранства. Савет је у писму издвојио најкарактеристичније проблеме који указују на типичне механизме системске корупције, као што су приватизација шећерана, „Путника“, преузимање акција „Књаз Милоша“, „Ц маркета“, „Новости“, приватизација и стечај „Шинвоза“, онемогућавање страних инвестиција због интереса власника „Луке Београд“.
Пре месец дана, по захтеву ЕУ администрација из Брисела упутила је списак од 24 предузећа за које траже преиспитивање приватизације због корупције. На списку ових предузећа налазе се „Југоремедија“, „Мобтел“, „Ц маркет“, „Шинвоз“, „Технохемија“, „Срболек“, „Сартид“, односно „Ју Ес стил“, „Национална штедионица“, Ветеринарски институт, „Керамика“ из Кањиже, „Застава електро“.