Верица Бараћ за Блиц: Ова влада је пораз петог октобра

30. јун 2008

ИЗВОР: Блиц, Катарина Прерадовић

Влада ДС-СПС показује да нисмо имали одлучан прекид са периодом пре 2000. године, није се радило на изградњи институција, није било питања одговорности за оно што нам се десило, нису реформисане тајне службе, нису отворени досијеи... Дакле, ми имамо континуитет власти. СПС се није реформисао, нити је спреман да преузме одговорност за оно што је радио. Они су се нашли на свом терену, а ми смо изгубили битку за стварање нормалне државе. То је пораз онога што смо очекивали од петог октобра - каже у разговору за „Блиц недеље“ Верица Бараћ, председница Савета за борбу против корупције. 

Verica Barac 

Верујете ли да ће нова влада моћи ваљано да се бори против корупције? 

Мислим да они уопште немају искрену намеру и вољу да се боре против корупције. То се види и по томе што је у преговорима о новој влади само битно ко је добио који ресор. Важно је само да се удоме партијски људи, а не и то да ли они знају да раде посао који им је поверен. Исти кадрови једноставно прелазе из ресора у ресор у зависности од тога које министарство је њихова странка добила у новом коалиционом споразуму, као да су неки ренесансни људи који знају све о свему. Нама се влада и број министарстава праве према потребама партија да запосле своје кадрове. Државни послови се онда планирају према потребама изборне кампање, као што је НИП, концесија за аутопут Хоргош-Пожега, и многи други пројекти штетни за државу, али корисни за странку. Власт се поиграва и са законима, и с институцијама. 

То значи да и даље имамо партијску државу! 

Данас је стање опасно лоше у судству, у тужилаштву и у читавој државној управи. Било је различитих покушаја и ишли смо мало напред, мало назад, али у суштини и даље имамо партијску државу. То се најбоље види по Закону о финансирању политичких странака, јер ми и даље не знамо ко финансира наше партије, а уместо тога странке су добиле велики новац из буџета, који им служи да прикрију ко заправо стоји иза њих. Ако томе додамо чињеницу да смо поред Ватикана једина европска земља која нема државну ревизорску институцију, то онда значи да нема никакве контроле трошења буџетских средстава, ни контроле јавних финансија, јавних фондова и јавних предузећа, па је могуће да јавна предузећа такође служе искључиво за запошљавање кадрова и финансирање политичких странака. Дакле, ради се о јасној намери власти да избегне успостављање механизама контроле. Мислим да ће степен корупције остати исти и у новој влади, она ће бити системска и то не може брзо да се промени. 

Како гледате на најаве да би нова влада могла бити још гломазнија, са чак 28 чланова? 

То значи да ћемо добити једну јако скупу, корумпирану и неодговорну власт у којој се све своди на поделу плена. Политичке странке могу да добију више новца из буџета него што им по закону припада, а да им министар финансија каже да не морају да га врате. Нама се из године у годину влада увећава да би странке задовољиле своје апетите. У претходној влади смо видели како је Веља Илић по коалиционом споразуму добио концесију за изградњу аутопута до Пожеге, зато што је он из Чачка, а да је из Неготина, градило би се тамо. Тако се код нас одређују државни приоритети, а пошто нема никакве контроле власти, њихове жеље расту, а наше могућности опадају. Наши политичари су увидели да се може владати на исти начин као што је владао Милошевић, а да се при том избегне свака одговорност. 

Хоће ли ЕУ извршити притисак да се смањи корупција и поштују европски стандарди? 

Веома је тешко да вас неко са стране натера ако ви то не желите. И до сада су постојали притисци ЕУ, али су се наше власти постарале да усвојени закони буду нејасни, неусклађени, или да се у њих угради несигурност институција које треба да их примењују. Тако је у Закону о државној ревизорској институцији предвиђено да 20 посланика може да покрене поступак за смену чланова тог тела, али им ни то није било довољно да допусте да та институција постоји, па она још увек није почела с радом иако је по закону морала бити основана пре више од две године. Исто тако је, рецимо, Законом о сукобу интереса предвиђено да Одбор за спречавање сукоба интереса не сме ни да провери, ни да објави податке из имовинских карата функционера. Дакле, обесмишљен је закон. 

Зато мислим да ће наш пут ка ЕУ трајати много дуже него што нам власт обећава. 

Мислите ли да је било утицаја тајкуна и крупног капитала на овакав састав владе и у чему се то огледа? 

Тај утицај је неспоран, јер се тајкуни труде да заштите своје интересе. Није се случајно десио ни „Ц маркет“, ни Лука Београд, ни „Мобтел“... То су послови из којих су људи који финансирају одређене политичке странке имали и те какву корист. На тај начин, тајкуни свој интерес намећу општем интересу, односно преко финансирања политичких странака и на друге начине интерес моћних појединаца постаје важнији од државног. Ако вас неко финансира, омогућава вам скупе кампање и велики број посланика у парламенту, ви онда водите рачуна о његовим интересима. 

Мислите ли да ће Ивица Дачић као будући министар полиције имати снаге да се избори с криминалом и корупцијом? 

Свако од нас ко памти да су се у време Милошевићевог режима дешавале страшне ствари његов избор неће доживети као заштиту безбедности. Без санкционисања пљачке, злочина и кршења људских права из деведесетих, ми уопште не можемо да идемо даље. То нема везе са конкретном личношћу, већ са читавим системом из тог времена. Међутим, ово што се дешавало претходних осам година водило је ка повратку СПС на власт, што смо најбоље видели на питању устава. Уместо да смо добили устав који укида партијску државу и ствара могућности за изградњу институција демократске државе, нама је наметнут устав који је наводно донет због преамбуле о Косову, једне опасне обмана за коју смо знали да неће ништа решити, а заправо је учврстио партијску државу. Зато све судије још увек чекају реизбор, тужиоци су вршиоци дужности, а тужилаштво још зависније од извршне власти него што је било у претходном периоду. У таквој несигурности се држе институције које треба да се суоче са овако раширеном корупцијом и криминалом. 

Избор Цветковића значи да нема борбе против корупције 

Како гледате на избор Цветковића за новог премијера?

Управо као на изневеравање изборне воље грађана, који су гласајући за ДС дали глас за демократску државу. Моћни кругови у Србији који деценијама опстају уз све режиме и све идеологије последњих осам година намећу у свету потпуно превазиђен „либерални“ концепт да борбу против корупције и спречавање монопола не треба спроводити док траје период транзиције. Овај концепт у стварности доводи до тога да финансијски моћници које је створио бивши режим, а који су се учврстили у претходних осам година, треба потпуно да овладају привредом у условима системске корупције, а затим ће они, као етаблирана економска елита која контролише политички живот у Србији, одлучити каква им држава треба, како ће се водити борба против корупције и сузбијање монопола који ће штитити њихове пословне интересе. Мирко Цветковиће је 2003. године истовремено био директор државне Агенције за приватизацију и приватне консултантске куће ЦЕС МЕЦОН, коју је Агенција често ангажовала за консултантске услуге у приватизацији, и његов избор за премијера значи континуитет са политиком да је борба против корупције непожељна све док траје својинска трансформација и реструктурирање привреде. 

Против спектакуларног хапшења Драгана Џајића 

Да би некако одговорила на огромно незадовољство грађана због стања корупције у земљи, влада је прибегла симулацији борбе против корупције - наводном откривању, а затим спектакуларним хапшењима разних мафија, попут стечајне, друмске, фудбалске. Влада нам подмеће медијску халабуку око појединачних хапшења, која су при том увек селективна, понекад и стихијска, али најчешће врло циљана. На пример, иако је већ у стечају „Сартида“ било јасно да постоје огромни проблеми у раду трговиских судова, на то нико није реаговао све док се Горан Кљајевић није замерио Мишковићу око преузимања „Ц маркета“. Након сукоба са Мишковићем, председник Трговинског суда у Београду је ухапшен, и то тако што су га везаног спроводили кроз зграду суда. Такође, људи који познају прилике у фудбалу тврде да је Мишковић годинама покушавао да купи Звезду, чему се успротивио Драган Џајић, због чега је на крају и ухапшен, а спектакуларно хапшење фудбалске легенде, као да је серијски убица, могли смо да пратимо у медијима. Ако је неко од тих људи невин, како ће се то доказати након медијске кампање у којој су већ оглашени кривима, и да ли ће се судија одупрети притиску фабрикованог јавног мњења. 


Упозорење:

Веб портал 'Савет за борбу против корупције' не одговара за садржај објављених коментара. Сва мишљења, сугестије, критике и други ставови изнесени у коментарима су искључиво лични ставови аутора коментара и не представља ставове редакције Веб портала 'Савет за порбу против корупције'.

captcha image
Reload Captcha Image...