Извештај о активностима након продаје бања

15. новембар 2021

Савет за борбу против корупције доставио је 2.11.2021. године Влади Републике Србије Извештај о активностима након продаје бањског комплекса "Жубор" у Куршумлијској бањи, земљишта специјалне болнице у Врањској бањи, продаји специјалне болнице "Златар", Нова Варош, продаји преосталих болница за рехабилитацију које су у мрежи здравствених установа Републике Србије. Извештај је достављен и Генералном секретаријату Владе РС као и Тужилаштву за организовани криминал.

Извештај о активностима након продаје бањског комплекса "Жубор" у Куршумлијској бањи, земљишта специјалне болнице у Врањској бањи, продаји специјалне болнице "Златар", Нова Варош, продаји преосталих болница за рехабилитацију које су у мрежи здравствених установа Републике Србије можете преузети овде.


Специјалне болнице за рехабилитацију у бањским лечилиштима широм Републике Србије грађене су наменски средствима Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање, углавном током седамдесетих година ХХ века, као наменске здравствене установе за лечење и  рехабилитацију које су приликом лечења и рехабилитације болесника користиле природне факторе. 
                                   
На основу Закона о пензијском и инвалидском осигурању 1973. године и Програма превенције инвалидности и рехабилитације радника којег је усвојио РФПИО, отпочело се са издвајањем новчаних средстава из доприноса за изградњу, опремање и набављање медицинске опреме за специјалне болнице за рехабилитацију.                                                                               

Средства уложена у изградњу болница, према одлукама самог Фонда као инвеститора, била су строго наменска средства, што је подразумевало да се њихова намена и циљ нису могли мењати нити користити у друге сврхе, те се следствено томе ни објекти изграђени тим средствима нису могли користити ненаменски нити продавати.                                   

Деценијама су специјалне болнице за рехабилитацију наменски обављале своју функцију у циљу лечења читавог спектра обољења као што су кардиоваскуларна обољења, стомачна и гинеколишка обољења, цревне и бубрежне болести, шећерне болести, чир желуца и дванаестопалачног црева, хронична реуматска и коштано-зглобна обољења, обољења тироидне жлезде и сл. Такође, у специјалним болнцама обављано је лечење  постоперативних и посттрауматских стања, као и рехабилитација пацијената уз примену свих савремених здравствених и балеонолошких достигнућа. 
   
Међутим, независно од чињенице што је здравстена заштита грађана Републике Србије Уставом загарантовано право, као и да специјалне болнице за рехабилитацију нису привредни субјекти који би се могли приватизовати нити продавати, Влада Републике Србије је Закључком из 2007. године дала сагласност за избор приватизационих саветника за приватизацију специјалних болница у бањским лечилиштима Републике Србије.

Поступак приватизације и продаје Специјалних болница за рехабилитацију је, међутим, осујећен и спречен подношењем тужби РФПИО против Републике Србије у којима је Фонд као тужилац од суда затражио доношење пресуда у којима се утврђује да је РФПИО власник објеката болница, с обзиром да је исте градио својим наменским  средствима, односно средствима из доприноса осигураника, а не средствима из буџета Републике Србије.                                                                 

На основу поднетих тужби и пресуда судова које су уследиле,  утврђено је да је РФПИО власник или сувласник специјалних болница, након чега је Агениција за приватизацију, својим Закључком из 2014. године, обуставила поступак њихове  приватизације. Истовремено је Управни одбор РФПИО 2012. године усвојио Полазне основе за реструктуирање РФПИО, према којима се имовина Фонда не може продавати, већ мора искључиво служити стицању прихода Фонда, уз очување намене објеката који су изграђени. Такође доношењем Закона о јавној својини 2011. године, као и предходним одредбама Закона  о средствима у својини Републике Србије, потврђено је да непокретности РФПИО нису у јавној ни државној својини, те се све непокретности РФПИО у јавним књигама књиже као приватна својина Фонда.                             

Међутим, након доношења Закона о изменама и допунама Закона о пензијском и инвалидском осигурању 2014. године, дошло је до промене управљачке структуре УО РФПИО, на начин што је уместо додаташње организације и устројства где су на трипартитној основи равноправно Фондом управљали представници корисника права, осигураника и послодаваца, држава преузела његово управљање, преко већинског састава Упрвног одбора, односно са представницима државе који чине већину у Управном одбору РФПИО. Промена у управљачкој структури Фонда довела је у наредном периоду до   доношења низа одлука којима се омогућава продаја објеката специјалних болница, насупрот већ раније утврђеној пословној политици, дефинисаној низом одлука ранијег састава Управног одбора, као и чињеници да је имовина Фонда у приватној својини, те да држава преко својих представника у УО Фонда не може доносити одлуке о продаји имовине Фонда која је  у приватној својини.                                                                                             

У складу са напред наведеним, Управни одбор РФПИО прихватио је препоруке Владе Републике Србије о наставку приватизације, односно продаје  специјалних болница, те је донео одлуке којима овлашћује Дирекцију за имовину Републике Србије да изврши процену вредности низа специјалних болница које су предвиђене за продају, као и да спроведе поступак јавног оглашавања и продаје болница. У складу са напред наведеним, 2018. године расписан је јавни оглас за продају Бањског комплекса „Жубор“ у Куршумлијској бањи по почетној цени од  2.359.727,50 евра, евра, који износ је био међутим дупло нижи од већ утврђене тржишне вредности наведене непокретности у висини од 5.507.292,58 евра коју је раније утврдила надлежна Пореска управа - Филијале Куршумлија као основицу за плаћање пореза на имовину од стране РФПИО, што је од стране руководства Фонда као власника непокретности свесно прикривана чињеница приликом продаје бањског комплекса у Куршумлијској бањи.  
                   
Поред тога, да би се изашло у сусрет жељама купца за кога се унапред знало ко је -  Компанија АД ПЛАНИНКА из Куршумлије, чије руководство врши локалну власт у општини Куршумлија, са циљем да се за што јефтинији износ купи Бањски комплекс „Жубор“, током  самог поступка продаје, измењени су Закон о Јавној својини и  Правилник о располагању непокретностима РФПИО 2018. године, којим изменама је предвиђено да се непокретности у јавној својини и својини РФПИО могу продавати испод њихове тржишне вредности.                                                                               

На основу напред наведених измена Закона о јавној својини и Правилника РФПИО, Бањски комплекс „Жубор“ купљен је од стране компаније АД ПЛАНИНКА за износ од 1.415.836 евра на основу купопродајног уговора закљученог 27.01.2020. године. Приликом продаје бањског комлекса Жубор, Компанији АД ПЛАНИНКА, између осталог, продати су и објекти и земљиште  који нису могли бити предмет продаје, с обзиром да су од стране Агенције за реституцију враћени старим власницима којима су национализоване.                                                          

Након што је компанија АД ПЛАНИНКА постала власник Бањског комплекса „Жубор“, иста компаније је са Министарством привреде Републике Србије закључила уговор о додели буџетских средстава подстицаја за куповину и реконструкцију Бањског комплекса „Жубор“ у висини од 2.457.936,99 евра.

Одмах након продаје Бањског комплекса „Жубор“ у Куршумлијској бањи уследила је од стране РФПИО и Републике Србије продаја и Специјалне болнице „Врањска бања“ и то у два наврата, првом, којом приликом је продато земљиште у сусвојини РФПИО и Републике Србије, без објекта  од 16.000м2 који поседује  грађевинску  дозволу, за износ од 255.000 евра, а затим и продаја Стационара са 180 лежајева Специјалне болнице „Врањска бања“, у оба случаја купцу МИЛЛЕНИУМ РЕСОРТС из Београда.                                                  

У првом случају продаје земљишта, тржишна вредност објекта површине 16.000м2,  који није био предмет продаје на основу вештачења вештака грађевинске и економске струке које је ангажовао РФПИО и сама Специјална болница „Врањска бања“ 2009. године, процењена је на 3.200.000 евра. Процењена тржишна вредност самог земљишта које је било предмет располагања, процењена је, с обзиром на њену локацију, на износ од 2.800.000 евра.

Међутим, као и у случају продаје Куршумлијске бање од стране РФПИО као продавца прикривени су ови подаци, односно стварна тржишна вредност непокретности и прихваћена тржишна вредност земљишта коју је утврдила Пореска управа - Филијале Врање,  у висини од 252.464,21 евра, да би након тока Друштво МИЛЛЕНИУМ РЕСОРТС,  на основу купопродајног уговора који је закључен 05.09.2019 године, купило поменуто земљиште за цену десет пуна нижу од његове  процењене тржишне вредности  за износ од 255.000 евра.                                                                         

Након куповине земљишта, друштво МИЛЛЕНИУМ РЕСОРТС је са Министарством привреде Републике Србије закључило уговор од 19.03.2021. године о додели буџетских средстава подстицаја у висни од 10.131.000 евра друштву МИЛЛЕНИУМ РЕСОРСТ за реализацију инвестиционог пројекта  РЕСОРТ Врањска бања који се односи на изградњу интегрисаног велнес ризорта са два хотела, клиником за третмане и лаке медицинске интервенције,  независно од чињенице што је уговор о купопродаји незаконит, с обзиром да је закључен противно одредбама Закона о промету непокретности јер је располагано земљиштем без објекта који се на њему налази.                                                                                          
Након ове куповине земљишта,  друштво МИЛЛЕНИУМ РЕСОРТС купило је и Стационар Специјалне болнице „Врањска бања“ који се налази на суседној парцели, капацицета 180 лежајева, у септембру 2020. године. У току трајања  другог таласа пандемије вируса ЦОВИД 19, Уредбом Владе Републике Србије од 18.06.2020. године, прво је Специјална болница „Врањска бања“ брисана из мрежа здравствених установа, да би након тога, иако је од стране Завода за заштиту споменика Ниш стављена у предходну заштиту, продата друштву МИЛЛЕНИУМ РЕСОРТС за износ од 1.600.000 евра.                                               

Приликом оглашавања продаје Стационара Специјалне болнице „Врањска бања“  од стране продавца Републике Србије, као у напред поменутим случајевима продаје, прикривена је чињеница да је његова тржишна вредност већ одредђена од стране овлашћеног проценитеља друштва Беоцонеx.доо, којег је ангажовало Министарство привреде, на износ од  2.100.753,32 евра,  да би се потом као  почетна цена приликом јавног оглашавања продаје узела дупло нижа вредност од 1.600.000 евра, коју је као и у претходним случајевива проценио Градски завод за вештачење.      Након продаје Специјалне болнце „Врањска бања“, уследила је и продаја Специјалне болнице „Златар“ у Новој Вароши друштву Метал инвенстменст Еуропе доо Београд за износ од 2.546.000 евра, на основу купопордајног уговора закљученог 09.02.2021. године са продавцима РФПИО и Републиком Србијом.                                             

Такође, као и у претходним случајевима, почетна купопродајна цена, односно тржишна вредност Специјалне болнице „Златар“ процењена је од стране Пореске управе – Филијале Нова Варош на износ од 3.567.543,435 евра, који је био знатно нижи од већ утврђене тржишне вредности  која је одређена од стране исте Филијале Пореске управе у висини од 4.700.000 евра, на који износ је РФПИО као власник годинама плаћао порез на имовину.                                                         

Такође, као и у претходном случају, Специјалну болницу за рехабилитацију  „Златар“,  као здравствену установу, купило је привредно друштво која никакве везе нема са здравственом делатношћу и које је по подацима из АПР-а основано 2019. године са оснивачким капиталом од 100 динара .Сви напред наведени купопродајни уговори су реализовани, упркос чињеници да је део стручне службе РФПИО благовремено упозоравао руководство Фонда о њиховој незаконитости и великој материјалној штети коју ће РФПИО и Република Србија претрпети закључењем таквих штетних уговора.

Као што је у Извештајима Савета за борбу против корупције указано, у наведеним продајама специјалних болница се може закључити да постоје појаве системски организоване корупције широких размера од стране РФПИО, Републичке дирекције за имовину Републике Србије, Пореских управа - филијала Куршумлија и Врање, Грађевинске инспекције општине Врање, Градског завода за вештачење, са свесним циљем да се непокретности РФПИО и Републике Србије продају по знатно нижим ценама од тржишних, чиме су РФПИО и Република Србија претрпеле матријалну штету у висини од више милиона евра, чијим поступањем је омогућено да се купци неосновано обогате на рачун имовине РФПИО и Републике Србије.  

Након продаје напред специјалних болница за рехабилитацију, настављене су активности у погледу продаје преосталих специјалних  болница у бањским лечилиштима, тако што је Закључком Владе Републике од 01.03.2018. године дат налог Републичкој дирекцији за имовину Републике Србије да по динамици коју утврди Радна група за стратешко решавање отворених питања везаних за бање и бањска лечилишта утврди процена вредности непокретности у свим бањама, али на начин што ће  приоритет бити утврђивање вредности Специјалне болнице „Златибог-Чигота“, Специјалне болнице „Бања Кањижа“, Специјалне болнице за плућне болести „Сокобања“, Специјалне болнице „Меркур“, Врњчка бања, Специјалне болнице „Нови Пазар“, Специјалне болнице „Ивањица“, Специјалне болнице „Русанда“, Меленци, Специјалне болнице „Гамзиградска бања“, Специјалне болнице „Агенс“, Матрушка бања, Специјалне болнице „Гејзер“ Сијринска бања.