Извештај о незаконитом одређивању тајности података

10. август 2016

Савет за борбу против корупције доставио је Влади Извештај о незаконитом одређивању тајности података на основу Уредбе о канцеларијском пословању органа државне управе дана 03.08.2016. године. Истог дана је Уставном суду упућена и иницијатива за оцену усаглашености предметне Уредбе са Уставом и законима. 

Извештај можете пронаћи овде.

Иницијативу Уставном суду можете пронаћи овде



Савет констатује да је Влада у априлу 2016. године подзаконским актом у законом одређени систем тајности података унела још један степен тајности за чије одређивање не постоје јасни критеријуми. Поред постојећих, Законом о тајности података прописаних степена тајности података: државна тајна, строго поверљиво, поверљиво и интерно, Влада је изменама Уредбе о канцеларијском пословању органа државне управе увела и степен тајности „Службено“. Иако се у Уредби изричито не спомиње да је у питању нови степен тајности, опис аката који се одређују за ограничену дистрибуцију недвосмислено говори о суштинској тајности. Наиме, „акти и предмети који садрже податке који нису одређени као тајни подаци, али који су по својој природи осетљиви и захтевају ограничену дистрибуцију, означени су ознаком „Службено““.

При том, није дефинисано који подаци се могу третирати као осетљиви, ко одређује који су подаци осетљиви, и на кога је дистрибуција ограничена. Прописано је и да се даље руковање актима са том ознаком детаљније уређује Упуством о канцеларијском пословању и Уредбом о електронском канцеларијском пословању. Међутим, до достављања извештаја Савета Влади ова два акта нису садржала одредбе које се односе на степен „Службено“. Тек након достављања извештаја Савета Влади и председнику Владе, у Службеном гласнику су објављене измене Упуства о канцеларијском пословању које говоре о степену „Службено“.

Било које ограничење приступа информацијама на основу ознаке због осетљивости података која није предвиђена Законом о тајности података аутоматски представља кршење Устава и закона Републике Србије. Тиме није само угрожено Уставом и законом гарантовано право на приступ информацијама од јавног значаја, већ је омогућено да се прикрију информације од значаја за борбу против корупције.

За Савет је спорно и доношење наведене Уредбе од стране Владе у техничком мандату, јер то не спада у круг послова који су законски дозвољени техничкој Влади.