- Naslovna
- /
- Saopštenja
- /
- Saopštenje Saveta za borbu protv korupcije

Saopštenje Saveta za borbu protv korupcije
Savet za borbu protiv korupcije je, u skladu sa Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, tražio 13.januara 2025. godine od Infrastrukture železnice Srbije a.d. Beograd, kao investitora i Ministarstva za građevinarstvo, saobraćaj i infrastrukturu, kao finansijera sledeće podatke:
- Kolika je bila procenjena a kolika realizovana vrednost izgradnje deonice brze pruge Beograd – Novi Sad.
- Iz kojih izvora je finansirana izgradnja te deonice i pod kojim uslovima.
- Ko su bili izvođači i podizvođači navedeno za vrstu radova i usluga koje su vršili, po nazivu izvođača i podizvođača, kao i postupak po kome su izabrani.
- Koji stanični objekti su na toj deonici novoizgrađeni a koji su rekonstruisani, ko je vršio radove i usluge na njima, po svakom objektu pojedinačno i kolika je bila njihova procenjena a kolika realizovana vrednost.
- Koje firme su vršile nadzor, za koju vrstu radova i u kom postupku su odabrane.
Obe institucije su odgovorile Savetu nepotpunim informacijama, zbog čega se ne može izvršiti analiza, pre svega finansijskih tokova, koji su pratili izgradnju pruge Beograd-Novi Sad. Nepotpuna ( netransparentna dokumentacija) budi sumnju da se nešto prikriva, što je potencijalni izvor korupcije.
Savet napominje, da se u traženju dokumentacije ograničio samo na deo pruge od Beograda do Novog Sada, pre svega jer je ta deonica završena i puštena u saobraćaj 2024. godine, što podrazumeva da su sve privremene situacije okončane i da je utvrđena konačna cena koštanja za donji i gornji stroj pruge, kao i za sve stanične objekte uključujući i stanicu Novi Sad u kojoj je i „sporna nadstrešnica“.
Pored toga ograničeni broj dokumenata koji se odnose na prugu Beograd- Novi Sad lakši je za analizu u odnosu na dokumentaciju za celu prugu Beograd – Subotica, koja može biti analizirana kada se pusti u saobraćaj pruga Novi Sad-Subotica.
Iz odgovora Infrastrukture železnice Srbije a.d. i Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture dostavljenog Savetu evidentne su sledeće nepotpune informacije:
- U tački 2. Zahteva nije dostavljen podatak o iznosu kredita kojima je finansirana izgradnja, njihov grejs period, rok otplate, kao i kamatna stopa. Dostavljen je samo procentualni iznos (85%) u ukupnom iznosu finansiranja, što nije tražena i bitna informacija za analizu.
- U tački 3. Zahteva nije dostavljen spisak svih podizvođača po vrsti i vrednosti izvršenih radova i usluga. Obe institucije dostavile su nepotpun spisak podizvođača bez vrednosti izvršenih radova, kao i podatak u kom postupku su odabrani, pojedinačno po svakom podizvođaču.
- U tački 4. Zahteva nije dostavljen podatak koji izvođači i podizvođači su angažovani na izgradnji i rekonstrukciji staničnih objekata na pruzi Beograd- Novi Sad, uključujući i stanicu u Novom Sadu. Nije dostavljen podatak o procenjenoj vrednosti tih objekata, kao i konačni troškovi isplaćeni po svakom podizvođaču, pojedinačno po vrsti usluga i radova koje su obavljali.
Infrastruktura železnice Srbije a.d. obavestila je Savet da podatke o spornoj nadstrešnici može pronaći na sajtu https://infrzs.rs/dokumentacija o padu nadstrešnice/ . Uvidom u dokumentaciju na navedenoj adresi, Savet zaključuje da ne postoji ni jedan dokument koji se odnosi na spisak angažovanih izvođača i podizvođača na nadstrešnici, po vrsti usluga i radova, kao i konačno isplaćenoj ceni po svakom podizvođaču pojedinačno.
Infrastruktura železnice je obavestila Savet da ne poseduje informacije iz ugovora sa podizvođačima radova, već da te podatke ima samo Izvođač .Takav odgovor je neprihvatljiv, imajući u vidu da kao Investitor ima ugovornu obavezu da daje saglasnost Izvođaču na odabir podizvođača, kako u komercijalnom smislu ( najpovoljnija ponuda), tako i u pogledu stručnih referenci. Ne može firma koja se bavi trgovinom da vrši radove na izgradnji donjeg stroja pruge i sl.
Imajući u vidu napred izneto, Savet će se obratiti žalbom Povereniku za informacije od javnog značaja, istovremeno obaveštavajući javnost, obzirom da se u dosadašnjem radu susreo sa činjenicom da se rešenja Poverenika ne izvršavaju od strane određenih institucija.
Savet napominje da se u više navrata ranije bavio problemom Srpskih železnica i njihovom infrastrukturom i o tome napisao nekoliko Izveštaja koje je dostavio Vladi:
1. Izveštaj o slučaju "Šinovoz" Zrenjanin, dostavljen Vladi 30. septembra 2008. godine.
2. Izveštaj o nenamenskom trošenju budžetskih sredstava na programu proizvodnje i remonta šinskih vozila za potrebe Železnice Srbije a.d., dostavljen Vladi 15. aprila 2015. godine.
3. Izveštaj o realizaciji infrastrukturnih projekata na Železnici, dostavljen Vladi 8. avgusta 2020. godine.