Savet za borbu protiv korupcije objavio Izveštaj o nabavci IT i merne infrastrukture uređaja i instalacija

04. maj 2015

Savet za borbu protiv korupcije dostavio je 27. aprila 2015. godine Vladi Republike Srbije i Ministarstvu rudarstva i energetike Izveštaj o nabavci IT i merne infrastrukture uređaja i instalacija. Izveštaj je urađen na osnovu predstavke građana u kojoj je istaknuto da je JP Elektroprivreda Srbije (EPS), raspisivanjem tendera za nabavku IT i merne infrastrukture uređaja i instalacija, odnosno postavljenim tenderskim uslovima, ograničila konkurenciju i onemogućila učešće domaćim proizvođačima.

Savet za borbu protiv korupcije se obatio Elektroprivredi Srbije, a iz odgovora EPS-a od 02. februara 2015. godine Savet je u Izveštaju izdvojio sledeće činjenice:
- predmetna nabavka se finansira iz kredita Evropske investicione banke (EIB) i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) u ukupnom iznosu od 80 miliona evra i na istu se ne primenjuje Zakon o javnim nabavkama,
- strane banke insistiraju na regularno sprovedenoj tenderskoj proceduri i ostavljaju naručiocu, EPS-u, da odredi šta kupuje i pod kojim uslovima.

Savet je u Izveštaju ukazao da su netačni navodi EPS-a da EBRD u postupku pojašnjenja (Clarification), koje EPS izdaje u okviru tenderske procedure, diktira uslove tendera. Da bi proverio navode EPS-a, Savet je kontaktirao predstavnike EIB i EBRD. Iz EIB-a su odgovorili da Banke-kreditori vrše verifikaciju tenderskih uslova koje je odredio EPS. U odgovoru EBRD Savetu navedeno je da je tendersku proceduru sproveo EPS u skladu sa pravilima EBRD, a da je na klijentu da odredi uslove tendera, koje EBRD može da revidira ili da ih prihvati.

EPS je definisao više kvalifikatornih uslova u tenderskoj dokumentaciji koji bitno ograničavaju konkurenciju i koncentrišu nabavku na jednog isporučioca:
- finansijski uslov za učestvovanje na tenderu je iznos od 75 miliona evra godišnjeg prihoda poslednjih pet godina za ponuđača i 15 miliona evra za člana konzorcijuma. Pri tome, ponuđač može da ostvari traženi prihod ne od prodaje robe koja se nabavlja nego od drugih roba (Clarification 5, pitanje 65, pitanje 66);
- ponuđač mora da ima reference od 45 miliona evra na jednom projektu (Clarification 5, pitanje 63, pitanje 64);
- referenca od 45 miliona treba da bude na teritoriji Evrope, čime je EPS isključio firme koje imaju reference u Americi, Aziji, Australiji (Clarification 5, pitanje 20);
- ograničen je i broj različitih proizvođača brojila koja se nude jer je EPS odbio da definiše DLMS profil smart brojila tako da svako brojilo, koje zadovoljava zadati profil može da se ugradi u sistem i da ga softver sistema vidi i koristi kao isti objekat, bez obzira ko je proizvođač brojila (Clarification 8, pitanje 31, pitanje 37);
- tražen je jedan tip rutera;
- korišćeni su tehnički zahtevi za ograničenje konkurencije (Clarification 3, pitanje 13), definisanjem G3 PLC komunikacije kao obavezne, što je protivno odredbama Studije izvodljivosti (strana 35/182) i Tehničke specifikacije V3;
- EPS nabavlja opremu za svojih pet tehnoloških celina, ne deleći nabavku u pet lotova već celokupnu nabavku čini jedan lot, čime se ograničava konkurencija ponuđača i povećava rizik za neuspeh smart meter projekta, obzirom da je tehnologija nova i neproverena (Clarification 5, pitanje 68);
- EPS je odredio da se posle otvaranja ponuda vrši tehnička post-kvalifikacija ponuđača u postupku u kome ponuđač podnosi predlog za ispitivanje, koga komisija EPS-a odobrava i ocenjuje uspešnost sprovođenja ispitivanja, stvarajući EPS-u mogućnost da voluntaristički ocenjuje otvorene ponude (strana 168, strana 178 Tenderske dokumentacije Volumen II).

Pored kvalifikacionih kriterijuma koje je EPS odredio i sam koncept nabavke, na osnovu koga je urađena Studija izvodljivosti, ima bitne nedostatke koji se direktno odražavaju na tehničku opravdanost rešenja i ekonomsku isplativost. Savet još jednom napominje da je u samoj Studiji izvodljivosti istaknuto da je nabavka brojila ekonomski isplativa, ali da je nabavka komunikacione infrastrukture u ovom trenutku veoma rizična, jer se tehnologija za komunikacionu infrastrukturu nalazi u intenzivnom razvoju i da postoje neuspešni smart metering projekti širom Evrope.

Zbog svega navedenog, Savet za borbu protiv korupcije je zaključio da je EPS kvalifikatornim kriterijumima onemogućio domaća preduzeća da budu ponuđači, samostalno ili u konzorcijumu, što je protivno interesima društva i principima EBRD banke. Dakle, ne samo da se ne favorizuje domaća privreda nego se onemogućava njeno učestvovanje na tenderu.

Savet za borbu protiv korupcije poziva nadležne da preispitaju da li je EPS definišući kriterijume za tender vredan 60 miliona evra omogućio stranim ponuđačima da pobede na tenderu, eliminišući domaće proizvođače, a zatim i da u budućnosti odrade zamenu tri miliona brojila za 700 miliona evra. 

Izveštaj o nabavci IT i merne infrastrukture uređaja i instalacija možete preuzeti ovde.