Savet za borbu protiv korupcije objavio Izveštaj o nenamenskom trošenju budžetskih sredstava na programu proizvodnje i remonta šinskih vozila za potrebe Železnice Srbije a.d.

15. april 2015

Savet za borbu protiv korupcije analizirao je obimnu dokumentaciju dobijenu od Železnice“ a.d., Ministarstva privrede, Sektora budžetske inspekcije Ministarstva finansija, Fonda za razvoj i Generalnog sekretarijata Vlade Republike Srbije koja se odnosi na obnovu šinskih vozila za potrebe „Železnice“ a.d.

Za nabavku i remont  šinskih vozila u poslednjih deset godina potrošeno je oko deset milijardi dinara ili oko sto miliona evra.

Savet je pratio finansiranja obnove šinskih vozila železnice u periodu od 2009. do 2014. godine, shodno Zaključcima Vlade Republike Srbije, kao i period od 2005. do 2008. godine, odnosno Projekat opravke i modifikacije 1000 EAS vagona.

Prema Projektu opravke i modifikacije 1000 EAS vagona ,,Železnica“ je trebala da dobije 1000 EAS remontovanih vagona za 840 miliona dinara, odnosno deset miliona evra do kraja 2005. godine. Projekat je završen za tri godine sa remontovanih 434 EAS vagona za koje je Železnica preko remontera ,,Želvoz“ Smederevo platila oko dve milijarde dinara ili 25 miliona evra. Železnica je Savetu pružila dokaze da je opravka samo 434 EAS vagona od planiranih 1000 koštala oko 500 miliona dinara, ali ne i dokaze za koje namene je potrošeno dodatnih 1,5 milijarde dinara.

U periodu od 2009. do 2014. godine, shodno Zaključcima Vlade Republike Srbije za obnovu šinskih vozila za potrebe Železnice, preko Fonda za razvoj preneto je remonterima oko osam milijardi dinara za planirani remont i nabavku 4069 šinskih vozila. ,,Železnica“ a.d. je dostavila dokaze da je nabavljeno novih i remontovano 3496 šinskih vozila za iznos od 6,7 milijardi dinara, a da nekoliko remontera nije izvršilo usluge u iznosu od 1,3 milijardi dinara, iako su im sredstva namenski preneta.

Najveći iznos neopravdano potrošenih sredstava po zaključcima Vlade u periodu od 2008. do 2014. godine je kod remontera ,,Želvoz“ Smederevo u iznosu od oko 600 miliona dinara. Preko ,,Želvoza“ Smederevo je nenamenski potrošeno 1,5 milijardi dinara u periodu od 2005. do 2008. godine kroz remont EAS vagona, a ukupno je za period od 2005. do 2014. godine ,,Želvoz“ nenamenski potrošio 2,1 milijardi dinara. ,,Želvoz“ nije izmirivao ni poreske obaveze pa je poreski dug na dan 31.12.2014. godine 2,4 milijarde dinara, što sa neopravdanim sredstvima iznosi manjak u srpskom budžetu u iznosu od 4,5 milijardi dinara.

Sredstva su preneta i sledećim remonterima: ,,Fabrika vagona“-Kraljevo, ,,MIN Lokomotiva“-Niš, ,,MIN Vagonka“-Niš, ,,Goša“-Smederevska Palanka, ali usluga remonta u iznosu od oko 700 miliona dinara nije izvršena, a neplaćene poreske obaveze iznose 1,3 milijarde dinara.

Šteta za Republiku Srbiju zbog nenamenski potrošenih sredstava i neizmirenih poreskih obaveza od strane pet remontera iznosi 6,5 milijardi dinara ili oko 65 miliona evra.

Prema Zaključcima Vlade Republike Srbije za kontrolu trošenja budžetskih sredstava bilo je zaduženo Ministarstvo finansija - Sektor budžetske inspekcije, a za realizaciju Programa obnove šinskih vozila Ministarstvo privrede. Ni jedno ministarstvo nije vršilo kontrolu trošenja budžetskih sredstava, pa se podaci o broju remontovanih vozila i vrednosti realizacije, koje je dostavila Železnica, mogu prihvatiti sa rezervom.

U svojim popisnim listama ,,Železnica“ deset godina prikazuje oko 4000 šinskih vozila ispravnih za saobraćaj, bez obzira što je za te namene u tom periodu potrošeno deset milijardi dinara, odnosno oko deset miliona evra na godišnjem nivou. Ulaganja od deset miliona evra godišnje u šinska vozila morala su se odraziti na značajno povećanje broja ispravnih vozila za saobraćaj. Za ukupno potrošen iznos od sto miliona evra u periodu od deset godina ,,Železnica“ je primera radi mogla da nabavi novih 1300 najboljih teretnih vagona serije Sgnss koji služe za prevoz kontejnera.

Činjenica da se vozni park ,,Železnice“ nije bitno menjao i pored ogromnih ulaganja, izaziva sumnju da je stvarnog remonta bilo i da je šteta za budžet Republike Srbije veća od 65 miliona evra. Ni stanje remontera se, pored tolikih davanja od strane države, nije popravilo već su kod svih raskinuti ugovori o privatizaciji, pa se sa devastiranom imovinom i ogromnim dugovima ponovo nalaze u većinskom vlasništvu države. Brojni su protesti radnika remontnih preduzeća koji mesecima nisu primili zarade i kojima nisu uplaćivani doprinosi.

Savet za borbu protiv korupcije je Izveštaj o nenamenskom trošenju budžetskih sredstava na programu proizvodnje i remonta šinskih vozila za potrebe Železnice Srbije a.d. dostavio: predsedniku Vlade, ministru finansija, ministru privrede, ministru građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, ministru unutrašnjih poslova, republičkom javnom tužiocu i skupštinskim odborima za saobraćaj i finansije.

Podsećamo da je Savet za borbu protiv korupcije 2012. godine celokupnu dokumentaciju o ovom predmetu predao Radnoj grupi Uprave kriminalističke policije, ali Savet još uvek nema povratnu informaciju od MUP-a i nadležnog tužilaštva o nabavci i remontu šinskih vozila.

Republičko javno tužilaštvo obavestilo je Savet za borbu protiv korupcije 16. aprila 2015. godine da je Izveštaj o nenamenskom trošenju budžetskih sredstava na programu proizvodnje i remonta šinskih vozila za potrebe ,,Železnice Srbije” a.d. dostavljen na nadležnost Tužilaštvu za organizovani kriminal.

Izveštaj o nenamenskom trošenju budžetskih sredstava na programu proizvodnje i remonta šinskih vozila za potrebe Železnice Srbije a.d. možete preuzeti ovde