- Naslovna
- /
- Savet u medijima
- /
- Radio, televizija i štampa
- /
- Mediji o Savetovom Izveštaju o davanju koncesije na izgradnju autoputa Horgoš-Požega

Mediji o Savetovom Izveštaju o davanju koncesije na izgradnju autoputa Horgoš-Požega
Blic
Ugovorom o koncesiji Vlada prekšila zakone
Potpisivanjem ugovora o koncesijama na izgradnju autoputa Horgoš-Požega, Vlada Srbije prekršila je Ustav Srbije i zakone o Vladi i koncesijama - navodi se u izveštaju Saveta za borbu protiv korupcije koji je potpisala Verica Barać.
Savet je utvrdio da nakon završetka mandata Vlade, a to je posledica prestanka mandata Skupštine Srbije 10. novembra prošle godine, Vlada Srbije nije imala u zakonu utemeljeno ovlašćenje za donošenje trajnih odluka, kakva je potpisivanje ovog ugovora.
- Time je tehnička vlada praktično prekoračila svoje nadležnosti, što predstavlja rečit primer političke korupcije - navela je Verica Barać, ističući da istovremeno Vlada može snositi bilo kakve posledice zbog nefunkcionisanja Ustavnog suda Srbije.
Savet za borbu protiv korupcije ocenjuje da je nejasno to što se Vlada Srbije odlučila za izgradnju novog putnog pravca od Beograda do Požege, s obzirom na to da su ostale nezavršene deonice na koridoru 10, koji se nalazi na listi evropskih prioriteta. Pored toga, kako se navodi, novi putni pravac do Požege se na neobičan način povezuje sa koridorom 10.
- Koncesionar nema nikakvu obavezu, čak ni održavanje autoputa, sve do 2009. godine, ali zato može naplaćivati putarinu. Predlagač ovakvo rešenje obrazlaže potrebom da se finansira izgradnja pravca Beograd-Požega. Ali, ako se izgradnja te deonice finansira naplatom putarine na već izgrađenom autoputu, tada se ne može govoriti o sistemu koncesija izgradi-koristi-predaj, budući da koncesionar gradi eksploatacijom predmeta koncesija - navodi se u izveštaju.
Pored toga, Savet ističe da za završetak deonice između Horgoša i Novog Sada nedostaje 138 miliona evra, što bi se lako moglo finansirati iz putarine jer se na ovom putnom pravcu godišnje naplati 40 miliona. Primer dodeljivanja koncesija, kako se navodi, ukazuje na to da političari i izvršna vlast koriste javna dobra u cilju ostvarivanja pojedinačnih i partijskih interesa.
- Ti interesi ogledaju se u činjenici da se javni putevi grade do izborne baze resornog ministra, kako bi on politički uticaj, a krajnje odredište nema veći privredni, finansijski, socijalni, pa ni strateški značaj sa stanovišta opšteg interesa republike - navodi se u izveštaju
Kurir
Korupcija
Vlada Srbije prekršila je Ustav i zakone davanjem koncesije za izgradnju autoputa, tvrdi Savet za borbu protiv korupcije
BEOGRAD - Vlada Srbije, davanjem koncesije za finansiranje izgradnje autoputa Horgoš-Požega, prekršila je Ustav i nekoliko zakona, Zakon o Vladi i Zakon o koncesiji, tvrdi Savet za borbu protiv korupcije.
Donošenje ove odluke predstavlja političku korupciju, stoji u izveštaju Saveta za borbu protiv korupcije, čiji su članovi ovaj izveštaj juče dostavili premijeru Srbije Vojislavu Koštunici. U njemu se, između ostalog, navodi i da ugovor o koncesiji ukazuje da političari i izvršna vlast koriste javna dobra u cilju ostvarivanja pojedinačnih, odnosno partijskih interesa. Ti interesi se, kaže se dalje u izveštaju, u ovom slučaju, ogledaju pre svega u činjenici da se javni putevi grade do izborne baze resornog ministra, kako bi on utvrdio politički uticaj.
- Krajnje odredište predviđenog autoputa nema veći privredni, finansijski, socijalni, pa ni strateški značaj, sa stanovišta opšteg interesa Republike. Za razliku od toga, završetak Koridora 10, sa pripadajućim kracima, predstavlja istinski strateški prioritet države. Njime se ostvaruje najveći deo robnog i putničkog saobraćaja, ali isto tako, on predstavlja najkraću vezu Evropske unije sa dvema njenim članicama, kao i sa zemljama Bliskog istoka. Ukoliko je Srbiji zaista cilj uključenje u EU, svi putevi koji spadaju u Koridor 10 moraju biti izgrađeni u što kraćem roku, jer je i Komisija EU to istakla kao jedan od svojih prioriteta - navodi se u izveštaju koji je objavljen na sajtu saveta.
Prema mišljenju članova saveta, tehnička Vlada je prilikom zaključenja ugovora prekoračila svoje nadležnosti, jer u trenutku potpisivanja ugovora o koncesiji nije bila ovlašćena da ustupa pravo korišćenja bogatstva u opštoj upotrebi, već samo da se bavi tekućim pitanjima.
- Iz Zakona o Vladi proizilazi da su tekući poslovi Vlade samo oni poslovi koji nisu vezani za donošenje bilo kakvih trajnih odluka, nego predstavljaju poslove zastupanja Republike Srbije kao pravnog lica, vršenje prava i obaveza koje Republika Srbija ima kao osnivač javnih preduzeća, ustanova i drugih organizacija (član 4. Zakona), kao i poslove vezane za nadzor rada organa državne uprave (član 8. Zakona). Svi drugi poslovi, kao što je raspolaganje imovinom Republike Srbije, predlaganje donošenja akata Narodnoj skupštini, donošenje propisa, postavljanje funkcionera u organima državne uprave i slično, predstavljaju poslove koje ne može vršiti Vlada kojoj je prestao mandat - smatraju članovi Saveta za borbu protiv korupcije.
Sporan i zakon o koncesijama
Ugovor o koncesiji, prema mišljenju članova saveta, nije učinjen u skladu sa Zakonom o koncesijama ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 55/03).
- Član 8. pomenutog zakona traži od nadležnog ministarstva da predlog pripremi "na osnovu ekonomskih, finansijskih, socijalnih i drugih pokazatelja".
Od svoga toga u predlogu se samo navodi da "odlaganje izgradnje može imati štetne posledice kako na celokupni privredni razvoj, tako i na uključenje u Evropsku zajednicu"(?) - navodi se u izveštaju.
Glas javnosti
Antikorupcijski savet optužio vladu
NOVI SAD - Vlada Srbije prekršila je zakone o vladi i koncesijama, kao i Ustav Srbije potpisivanjem Ugovora o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega, navedeno je u novom izveštaju Saveta za borbu protiv korupcije. Predsednica tog saveta Verica Barać izjavila je da u trenutku zaključenja ugovora vlada nije bila u punom mandatu, već je bila „tehnička“, pa je mogla da obavlja samo tekuće poslove, u šta se nikako ne ubraja zaključenje koncesionog ugovora. Ona je upozorila da vlada zbog toga nije mogla da snosi posledice, jer u Srbiji već godinu dana ne funkcioniše Ustavni sud. Baraćeva je kazala da je Savet za borbu protiv korupcije utvrdio i da deonica puta od Beograda do Požege ne pripada Koridoru 10, koji se nalazi na listi evropskih prioriteta, pa ostaje nejasno zašto se vlada odlučila za izgradnju autoputa na tom neprioritetnom pravcu, prenosi Beta.
U izveštaju Saveta ocenjuje se da Ugovor ukazuje na korišćenje javnih dobara u cilju partijskih interesa. „Ti interesi se, u ovom slučaju, ogledaju pre svega u činjenici da se javni putevi grade do izborne baze resornog ministra, kako bi on utvrdio politički uticaj“, piše u izveštaju Saveta. Navodi se da je prekršen i Zakon o koncesijama, jer koncesija podrazumeva da investitor izgradi objekat, koristi ga u definisanom periodu i zatim predaje u svojinu Republike Srbije.
„Ovaj sistem koncesije ne može se primeniti u konkretnom slučaju, budući da je predmet koncesije već pretežno izgrađen: Novi Sad-Beograd i desna traka autoputa Horgoš-Novi Sad“, navodi se u izveštaju i dodaje da sve navedeno govori da je reč o primeru „političke korupcije“.