NAŠA PRIČA: Vlast pojačava kontrolu

19. decembar 2011

IZVOR: Danas

Autor: Bojan Cvejić
predizborni strnački plakati
Beograd | Sledi prljava kampanja: Plakati u Beogradu

Kako se naredni izbori bliže, situacija na političkoj sceni u Srbiji postaje sve napetija, posebno nakon nedobijanja statusa kandidata za članstvo u EU i zbog dešavanja na Kosovu. Svi ti nepovoljni događaji u zemlji doveli su do toga da je predizborna kampanja nezvanično već počela u medijima. Imajući u vidu dosadašnje pritiske na medije i ekonomsku krizu u kojima se oni nalaze, može se očekivati da će politički pritisci na javna glasila biti pojačani, možda i više nego u bilo kojoj drugoj kampanji poslednjih godina. Poseban pritisak na medije, kako ocenjuju sagovornici Danasa, očekuje se od vladajućih struktura, koje će pokušati da skrenu pažnju sa tema o EU i Kosovu.

Predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije Vukašin Obradović kaže za Danas da je sasvim očekivano da se sa približavanjem izbora pojačava i pritisak na medije, „jer naša politička elita i dalje smatra da se glasovi dobijaju virtuelnom stvarnošću koja se nudi preko TV ekrana ili novinskih stranica, a ne realnošću u kojoj živimo“. Pošto iz te realnosti suštinski malo šta može da se ponudi, kako dodaje, ostaju mediji sa svojim uticajem na biračko telo.

- Sukob LDP i Kurira, kao i skandal oko zvaničnog inaugurisanja Tanjuga u „državnu“, odnosno agenciju od poverenja, koja jedino može da izveštava o poseti Tadića Fijatu, samo je uvod u ono što tek očekuje medije. Glavni pritisak biće upravo na gorućoj izbornoj temi „I Kosovo i Srbija“, a ispod će se podvlačiti i mnogo sitniji povodi kao što je staklena bašta oko koje se prepucavaju Kurir i LDP - navodi Obradović.

On ističe i da lično očekuje provalu prospertitetnih ekonomskih tekstova i poruka kojima će se nadomestiti odsustvo kosovskih i proevropskih tema, kao i da će tu građani moći da procene koji su mediji pod čijim uticajem.

Ni predsednica Udruženja novinara Srbije Ljiljana Smajlović, kako napominje za Danas, ne očekuje ravnopravan pristup vlasti i opozicije medijima u izbornoj kampanji, ali očekuje da vlast pojača kontrolu nad medijima i naglasi prednost na medijskom prostoru. Prema njenom mišljenju, „Verica Barać je u pravu kada kaže da verovatno u ovom trenutku, kad je sloboda medija u pitanju, nemamo pravih uslova za slobodne izbore“.

- U Srbiji trenutno vlada izvesna unezverenost vlasti, koja je u „nokdaunu“ posle teškog udarca iz Brisela. Datum izbora je još neizvestan, ali sve su prilike da će vlast ovog puta igrati na patriotsku kartu koja otprilike glasi da „nismo kandidat jer nismo hteli da damo Kosovo“. Pošto je to teren koji više odgovara nacionalno opredeljenoj opoziciji, vlast će da vodi kampanju posrednim putem, uz korišćenje tužilaštva, policije, krivičnih prijava protiv oponenata zbog navodnih grehova iz prošlosti - ocenjuje Smajlovićeva.

Glavna bitka će se, kako dodaje, voditi na medijskom prostoru koji nije namenjen izbornoj kampanji i koji ne ulazi u nadležnost organizacija koje se bave nadgledanjem izbora. Prema njenim rečima, opozicija tu neće imati mnogo šansi, jer neće moći da zahteva jednak prostor za odgovor državnim organima. Smajlovićeva ističe i da je „iz operacije vlasničkog preuzimanja lista Politika, koja je u toku, jasno da politička vlast namerava da preuzme udeo države u medijima“.

Da u Srbiji predstoji nesvakidašnja izborna kampanja smatra i Saša Mirković, predsednik Asocijacije nezavisnih elektronskih medija, koji kaže da je ona neki način već počela, da će trajati dugo, „biti prljava i voditi se do poslednjeg sekunda“. Mediji će, prema njegovoj oceni, biti pod neviđenim pritiskom i retki će biti oni koji će moći da se odupru pritiscima koji će stizati sa svih strana. Mirković dodaje da već postoje nagoveštaji medijskih grupisanja koji će podržati određene političke opcije, „baš kao i grupisanje finansijera koji će podržati opstanak postojeće ili dolazak nove političke opcije na vlast“.

- Siguran sam da će biti veleobrta i iznenađenja, promena uređivačkog kursa i medijskih tabora - zaključuje Mirković.

Mediji se nadaju „finansijskoj injekciji“

Poredeći izbornu kampanju iz 2008. i ovu koja sledi, Saša Mirković kaže da je prethodna protekla u finansijskom blagostanju, a da se u međuvremenu finansijska kriza značajno produbila, zbog čega su „mediji počeli da grcaju očajnički tražeći dodatne izvore prihoda“. Zato naredne izbore, kako dodaje, čekaju kao „ozebli sunce nadajući se finansijskoj injekciji koja će ih povratiti u život“.


Upozorenje:

Web portal 'Savet za porbu protiv korupcije' ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Sva mišljenja, sugestije, kritike i drugi stavovi izneseni u komentarima su isključivo lični stavovi autora komentara i ne predstavlja stavove redakcije Web portala 'Savet za porbu protiv korupcije'.

captcha image
Reload Captcha Image...