
Буџетска инспекција запостављена од државе
Савет за борбу против корупције је анализирао рад и капацитете Буџетске инспекције у периоду 2010-2015. године и закључио је да су капацитети Буџетске инспекције мали и да се Министарство финансија неодговорно односи према овој веома битној инспекцијској служби.
Функција Буџетске инспекције је контрола наменског и законитог коришћења средстава корисника буџетских средстава, организација, предузећа, правних лица и других субјеката (одређених законом). Иако је значај рада Буџетске инспекције практично немерљив у борби против корупције кроз успостављање законитог рада свих директних и индиректних корисника јавних финансија, јавних и других предузећа у већинској јавној својини, организација социјалног осигурања и других, држава, да ли због незнања или због лоше намере, неодговорно запоставља Буџетску инспекцију.
Министар финансија није нормирао рад Буџетске инспекције, тако да не постоји стандардизована методологија рада, као ни нормативи на основу којих се може усвојити програм и плана рада. Због такве незаинтересованости Буџетска инспекција на ad hoc начин доставља министру финансија предлог програма рада Буџетске инспекције за наредни период, а предлози програма се заснивају на постојећим капацитетима буџетске инспекције у погледу броја контрола. Годишње се просечно изврши око 38 контрола, а број предвиђених контрола бележи тренд опадања. Овај број је занемарљив будући да укупан број субјеката које Буџетска инспекција треба да контролише износи око 13.000.
Буџетска инспекција често открива ненаменско трошење буџетских средстава, али најчеће се та средства не враћају чак и након доношења коначних решења. Са друге стране, јако забрињава што министри не користе своја овлашћења принуде како би приморали те кориснике буџетских средстава да наменски троше средства, односно да врате ненаменски потрошена средства. Министри су тиме толерисали злоупотребе буџетских средстава.
Савет даље констатује да на локалу не постоји адекватна контрола трошења буџетских средстава. Према подацима Буџетске инспекције, свега 30 јединица локалне самоуправе које су основале буџетску инспекцију, иако у складу са законом аутономне покрајине и јединице локалне самоуправе морају имати своје буџетске инспекције.
Савет напомиње да је рад Буџетске инспекције законски дефинисан као независан и самосталан, те да је Министарство законски обавезано да Буџетској инспекцији обезбеди одговарајуће ресурсе (особље, простор и опрема) који обезбеђују вршење њихових функција. Тренутно је предвиђено да у Буџетској инспекцији ради свега 13 особа, а ни ти капацитети нису попуњени. Својевремено је израђен план који је предвиђао око 50 буџетских инспектора, али тај план никада није заживео. Електронска евиденција сопствених предмета је само делимично устројена што у знатној мери отежава рад. Без обзира на то ко је био министар у наведеном периоду, капацитети нису појачавани иако је Буџетска инспекција надлежне редовно обавештавала о својим проблемима. Штавише, надлежност Буџетске инспекције је повећана укључивањем у надзор над спровођење 5 нових закона.
Стога је Савет дао 8 препорука за решавање овог системског проблема.
Извештај Савета можете пронаћи овде.