- Насловна
- /
- Медији о корупцији
- /
- Догађаји
- /
- Поново могућност аутоматског стечаја

Поново могућност аутоматског стечаја
Извор: EurActiv
Министарство привреде Србије објавило је радну верзију измена Закона о стечају којим се поново омогућава аутоматски стечај, дају шира овлашћења стечајним управницима и боље штите права радника. Према радној верзији измена, новост је увођење Организације за надзор стечајних поступака и оснивање Коморе стечајних управника, уместо Агенције за лиценцирање. Новине које се уводе изменама Закона су и асистент стечајног управника и канцеларија стечајног управника. Изменама се такође први пут регулише стечај повезаних фирми.
Комора стечајних управника, као непрофитно струковно удружење стечајних управника, сачиниће кодекс професионалне етике, издавати, обнављати и одузимати лиценце за рад и водити именик стечајних управника.
Организација за надзор ће заступати државне повериоце у поступцима стечаја и рестуктурирања и имаће право да поднесу план реорганзације за стечајне дужнике у већинској државној или друштвеној својини.
У предложеним изменама закона детаљно је регулисан и начин избора стечајног управника, по правилу методом случајног одабира, док у сложеним случајевима стечајног управника може да изабера судија.
Нови појмови које се уводе изменама Закона о стечају су асистент стечајног управника и канцеларија стечајног управника, која може да обавља послове као предузетник или фирма.
Изменама закона први пут се регулише стечај повезаних фирми тако да се у повезаним фирмама именује једна стечајни управник, образује једна стечајна маса и један план реогранизације, начело равномерног намирења поверилаца примењује на све повериоце повезаних фирми, а међусобна потраживања повезаних фирми поништавају.
Радна верзија измена Закона о стечају предвиђа и обезбеђивање услова за исплату минималних зарада са каматом и доприноса за пензијско и инвалидско осигурање за запослене и бивше запослене у фирмама у стечају.
У образложењу радне верзије измена закона наводи се да је то корак ка обезбеђивању гарантоване исплате тих потраживања, након којег би требало да уследи откупљвање тих потраживања од стране Транзиционог фонда.
Минималне зараде су сврстане у први исплатни ред, док је разлика између минималне и пуне зараде у другом исплатном реду.
Новина је и да у случају банкрота стечајни управник у року од 15 дана мора да донесе план продаје са образложењем ефикасности и рационалности уновчења стечајне масе.
Предвиђен је и нови метод продаје имовине кроз јавно прикупљање писаних понуда, након које следи јавно надметање или непосредна погодба у складу са националним стандардима за управљање стечајном масом.
Највиша понуђена цена из писане понуде је почетна цена за јавно надметање, с тим да се јавно надметање одржава у року од 15 дана од дана отварања писаних понуда, а непосредна погодба у року од седам дана од дана неуспелог јавног надметања.
Пре продаје, стечајни управник је дужан да сам уради или да прибави процену вредности имовине стечајног дужника, извршену уз примену међународних рачуноводствених стандарда.
Уколико протекне више од годину дана између процене и продаје, на захтев одбора поверилаца стечајни управник прибавља нову процену имовине.
Ситуција када постоји потреба да се уведе аутоматски стечај односно случај кад код дужника постоји дуготрајна неликвидност или неки други разлог за стечај, а ни један предлагач не подноси предлог за покретање стечајног поступка поново, регулисана је предложеним изменама закона.
Предложена су решења којим се омогућава активно учешће стечајног дужника у поступку кроз обавезно лично достављање решења о покретању поступка и омогућавање Организацији за надзор да уплати предујам трошкова.
Након уплате предујма, примењу се општа правила о стечају, а уколико нико не уплати предујам, поступак стечаја се закључује, наводи се у образложењу радне верзија Нацрта измена Закона о стечају.