Објављена прва верзија Стретегије за борбу против корупције

12. март 2013

Извор: EurActiv

Министарство правде и државне управе Србије објавило је радну верзију нове стратегије за борбу против корупције којом су обухваћене све ризичне области у друштву. Документ указује на изворе корупције и смернице за њихово отклањање, а конкретне мере ће бити предложене у акционом плану. У нацрту стратегије се између осталог предлаже законско регулисање области као што је лобирање, јачање механизама контроле у јавном сектору као и делотворнија заштита узбуњивача. Надзор над спровођењем стратегије и пратећег акционог плана био би у надлежности Агенције за борбу против корупције.

Национална стратегија за борбу против корупције односи се на период од 2013. до 2018. године. Акционим планом за испуњавање препорука ЕУ предвиђено је да се Стратегија и Акциони план за њено спровођење усвоје у првом кварталу односно до краја марта 2013. године.

У циљу спречавања корупције Стратегија предвиђа да се у поступку припреме прописа сагледају ефекти на корупцију, да се у органима јавне власти успостави систем запошљавања и напредовања на основу критеријума и заслуга и да се обезбеди транспарентност рада органа јавне власти.

Спречавању корупције треба да допринесу и континуирана едукација о корупцији и борби против те пошасти и стварање услова за активније учешће цивилног друштва, као и приватног сектора, у борби против корупције.

Такође би превенцији корупције допринело праћење препорука независних држваних органа који надзиру рад јавних служби од стране Народне скупштине и проширење и унапређење капацитета независних држваних органа који врше надзор над радом органа јавне власти.

Допринос спречавању корупције требало би да дају, према документу, и ефикаснија и делотворнија заштита узбуњивача, као и закон о спречавању сукоба интереса запослених у јавном сектору.

Стратегијом за борбу против корупције обухваћене су ризичне области кључне у борби против корупције - политичка корупција, јавне финансије, приватизација, правосуђе, полиција, просторно планирање и изградња, здравство, образовање и спорт и медији.

Циљеви у домену борбе са политичком корупцијом предвиђени Стратегијом су отклањање недостатака у правном оквиру контроле финансирања политичких субјеката и у области сукоба интереса, као и код контроле имовине и прихода јавних функционера.

Међу циљеве је постављено и усвајање закона којим се регулише лобирање и учешће јавности у процесу усвајања прописа, смањење политичког утицаја код доношења инвестиционих и одлука о међународним споразумима државних органа и утврђивање јасних критеријума за оцену рада директора јавних предузећа.

Ради спречавање корупције у јавним финансијама предвиђени су, поред осталог, јачање механизма интерне контроле у јавном сектору, измена правног оквира ради обезбеђења пуне самосталности Државне ревизорске институције али и усвајање прописа о превенцији, откривању и поступању у случају неправилности код коришћења средстава из фондова ЕУ и других међународних институција и организација.

Планирано је и унапређење учешћа јавности у процесу планирања и праћења трошења буџетских средстава и дефинисање критеријума за утврђивање сврсисходности јавних набавки и праћење спровођења уговора.

У процесу приватизације, који се показао као једна од најризичнијих области корупције, Стратегијом се предвиђа измена правног оквира како би се отклонили ризици за корупцију у прописима и дискрециона овлашћења директора Агенције за приватизацију.

Такође је истакнута потреба промене правног оквира да би се уклонили ризици у пропсима који регулишу реструктурисање, стечај и својинску трансформацију предузећа са државним и друштвеним капиталом.

Циљеви постављени Стратегијом у домену правосуђа су, поред осталих, транспарентност правосуђа у буџетским оквирима, процес избора носилаца правосудних функција заснован на јасним критеријумима и развој проактивног поступања у откривању и кривичном гоњењу корупције, али и успоставаљање јединствне евиденција дела са коруптивним елементом.

Спречавању корупције у полицији треба да допринесу јачање капацитета за спровођење истрага у кривичним делима са елементима корупције и јачање механизма унутрашње контроле ради сузбијања корупције у полицији.

На сектору изградње превенцији корупције допринеће испуњавање циљева који укључују упис свих непокретности у јавни електронски Катастар, смањење броја процедура за издавање грађевинских дозвола, онемогућавање даље нелегалне градње.

Циљеви у здравству укључују прецизно регулисање законских услова којима се отклања сукоб интереса здравствених радника у државној и приватној пракси а они за сектор образовање усвајање прописа који регулишу просветну инспекцију, као и већа транспареност усписа, полагања испита и оцењивања у свим школским институцијама.

Код спечавања корупције у домену медија истиче се да нетранспарентност медијског власништва и арбитрарно финансирање медија од стране органа јавне власти смањују шансе да средства јавног информисања делују као брана корупцији.

Наводи се и да је неопходно обезбедити конкурентност и отклонити фаворизовање појединих медија, као и предузети мере да се избегну притсици и недозвољене стимулације новинара које утичу на објективно информисање.

Одлучујуће ће спречавању корупције у медијима допринети транспарентност власништва, финансирања медија и уређивачке полтике, наводи се у Стратегији.

Конкретне мере и активности за спровођење Стратегије биће предвиђене Акционим планом.

Радна верзија Стратегије за период 2013-18. предвиђа и да надзор над спровођењем Стратегије и Акционог плана буде у надлежности Агенције за борбу против корупције.

Иначе, прва Национална стратегија за борбу против корупције у Србији усвојена је 2005. а Акциони план 2006. На основу оцене те стратегије, резултати су остварени у области успостављања оквира за превенцију и сузбијање корупције, спречавања сукоба интереса у јавном сектору, укључивања у регионалну и међународну борбу протув корупције и успстављања етичких стандарда и транспарентног финансирања политичких странака.

Међутим, нека питања из тог документа нису или су само делом решена, показали су извештаји Агенције за борбу против корупције и Европске комисије, као и други извештаји.


Упозорење:

Веб портал 'Савет за борбу против корупције' не одговара за садржај објављених коментара. Сва мишљења, сугестије, критике и други ставови изнесени у коментарима су искључиво лични ставови аутора коментара и не представља ставове редакције Веб портала 'Савет за порбу против корупције'.

captcha image
Reload Captcha Image...