НАША ПРИЧА: Власт појачава контролу

19. децембар 2011

ИЗВОР: Данас

Аутор: Бојан Цвејић
предизборни, страначки плакати
Београд | Следи прљава кампања: Плакати у Београду

Како се наредни избори ближе, ситуација на политичкој сцени у Србији постаје све напетија, посебно након недобијања статуса кандидата за чланство у ЕУ и због дешавања на Косову. Сви ти неповољни догађаји у земљи довели су до тога да је предизборна кампања незванично већ почела у медијима. Имајући у виду досадашње притиске на медије и економску кризу у којима се они налазе, може се очекивати да ће политички притисци на јавна гласила бити појачани, можда и више него у било којој другој кампањи последњих година. Посебан притисак на медије, како оцењују саговорници Данаса, очекује се од владајућих структура, које ће покушати да скрену пажњу са тема о ЕУ и Косову.

Председник Независног удружења новинара Србије Вукашин Обрадовић каже за Данас да је сасвим очекивано да се са приближавањем избора појачава и притисак на медије, „јер наша политичка елита и даље сматра да се гласови добијају виртуелном стварношћу која се нуди преко ТВ екрана или новинских страница, а не реалношћу у којој живимо“. Пошто из те реалности суштински мало шта може да се понуди, како додаје, остају медији са својим утицајем на бирачко тело.

- Сукоб ЛДП и Курира, као и скандал око званичног инаугурисања Тањуга у „државну“, односно агенцију од поверења, која једино може да извештава о посети Тадића Фијату, само је увод у оно што тек очекује медије. Главни притисак биће управо на горућој изборној теми „И Косово и Србија“, а испод ће се подвлачити и много ситнији поводи као што је стаклена башта око које се препуцавају Курир и ЛДП - наводи Обрадовић.

Он истиче и да лично очекује провалу проспертитетних економских текстова и порука којима ће се надоместити одсуство косовских и проевропских тема, као и да ће ту грађани моћи да процене који су медији под чијим утицајем.

Ни председница Удружења новинара Србије Љиљана Смајловић, како напомиње за Данас, не очекује равноправан приступ власти и опозиције медијима у изборној кампањи, али очекује да власт појача контролу над медијима и нагласи предност на медијском простору. Према њеном мишљењу, „Верица Бараћ је у праву када каже да вероватно у овом тренутку, кад је слобода медија у питању, немамо правих услова за слободне изборе“.

- У Србији тренутно влада извесна унезвереност власти, која је у „нокдауну“ после тешког ударца из Брисела. Датум избора је још неизвестан, али све су прилике да ће власт овог пута играти на патриотску карту која отприлике гласи да „нисмо кандидат јер нисмо хтели да дамо Косово“. Пошто је то терен који више одговара национално опредељеној опозицији, власт ће да води кампању посредним путем, уз коришћење тужилаштва, полиције, кривичних пријава против опонената због наводних грехова из прошлости - оцењује Смајловићева.

Главна битка ће се, како додаје, водити на медијском простору који није намењен изборној кампањи и који не улази у надлежност организација које се баве надгледањем избора. Према њеним речима, опозиција ту неће имати много шанси, јер неће моћи да захтева једнак простор за одговор државним органима. Смајловићева истиче и да је „из операције власничког преузимања листа Политика, која је у току, јасно да политичка власт намерава да преузме удео државе у медијима“.

Да у Србији предстоји несвакидашња изборна кампања сматра и Саша Мирковић, председник Асоцијације независних електронских медија, који каже да је она неки начин већ почела, да ће трајати дуго, „бити прљава и водити се до последњег секунда“. Медији ће, према његовој оцени, бити под невиђеним притиском и ретки ће бити они који ће моћи да се одупру притисцима који ће стизати са свих страна. Мирковић додаје да већ постоје наговештаји медијских груписања који ће подржати одређене политичке опције, „баш као и груписање финансијера који ће подржати опстанак постојеће или долазак нове политичке опције на власт“.

- Сигуран сам да ће бити велеобрта и изненађења, промена уређивачког курса и медијских табора - закључује Мирковић.

Медији се надају „финансијској ињекцији“

Поредећи изборну кампању из 2008. и ову која следи, Саша Мирковић каже да је претходна протекла у финансијском благостању, а да се у међувремену финансијска криза значајно продубила, због чега су „медији почели да грцају очајнички тражећи додатне изворе прихода“. Зато наредне изборе, како додаје, чекају као „озебли сунце надајући се финансијској ињекцији која ће их повратити у живот“.


Упозорење:

Веб портал 'Савет за борбу против корупције' не одговара за садржај објављених коментара. Сва мишљења, сугестије, критике и други ставови изнесени у коментарима су искључиво лични ставови аутора коментара и не представља ставове редакције Веб портала 'Савет за порбу против корупције'.

captcha image
Reload Captcha Image...