PROBLEM VLASNIKA: TV Avala je jedan
od brojnih medija za koje su svi oduvek znali
u Cijem su vlasnistvu, ali kod kojih je vlasni¢-
ka struktura istovremeno bila krajnje netran-
sparentna. Tek u skorije vreme, zvani¢no je po-
tvrdeno da su vlasnici Johanes Verner Kraus iz
Austrije sa 48,41 odsto udela, Danko Punié —
45,65 odsto, Zeljko Mitrovié - 4,95 i Dragan Sa-
govnovi¢ - 0,99 odsto. No, posto su u meduvre-
menu isplivale nezvani¢ne informacije o Krau-
sovom virtuelnom prisustvu u vlasnickoj struk-
turi, opet smo dosli na poCetak, tj. na teoriju da
je TV Avala zapravo Mitroviceva, i da svi osta-
li tu samo figuriraju. Pitanje §ta ¢e Mitroviéu
jo$ jedna televizija, kad ni ovima koje zvani¢-
no ima vise ne moZe valjano da upravlja, niko
i ne postavlja.

Iako je od tada proslo dosta vremena, jo3 su
sveZa seCanja na april 2006, kada je Savet RRA
odlucivao ko ¢e koristiti frekvencije s nacional-
nom pokriveno$¢u. Pitanje svih pitanja tada
je bilo Sta i ko stoji iza TV Avala. Utakmicu s
tom, tada samo virtuelnom televizijom izgubi-
li su isuvise veliki igra¢i — BK i RTL, na primer
— da bi ¢itava stvar mogla da se smatra Cistom.
Sest godina kasnije, i vrapcima na grani jasno
jedasuiAvala i bar jos jedna televizija koje su

dobile Zeljene frekvencije napravljene i osmislje-
ne samo i iskljucivo zbog toga da Zeljko Mitro-
vi¢ ne bi imao jaku konkurenciju, ali i da bi jed-
nog dana mogao da za velike pare proda ono $to
vec ima. Racuni su mu danas prili¢no pomrseni,
medijsko nebo iznad Srbije naglo je izgubilo na
ceni, ali Mitrovi¢ je, kako se ¢ini, i dalje &vrsto na
svojim nogama. Podrske institucija mu ocigled-
no ne manjka, a o zaposlenima ni on ni njemu
sli¢ni i bliski nikada nisu razmisljali.

Zbog svega toga, Nezavisno udruZenje novi-
nara Srbije zatraZilo je da se utvrdi ko je stvar-
ni vlasnik TV Avale, uz ocenu da je to jedan od
osnovnih preduslova za okonéanje Strajka. Sa
ovakvom ocenom slaZu se i Strajkaci, a s pita-
njem vlasnistva susreli su se i sami, i to na me-
stu na kojem su to najmanje ocekivali: po reci-
ma Nikole Vukomanovica, pitanje ko je vlasnik
televizije postavljeno im je ni manje ni vie nego
u — RRA! Ukoliko je re¢ o neznanju nadleZnih —
skandalozno je. A ukoliko je ipak cinizam — jo3
skandaloznije. Imajuci u vidu dosada&nje po-
naSanje Saveta RRA u raznim situacijama, bic¢e
da je re¢ o ovom drugom. Li¢i nekako na ovu
instituciju da se u prolazu podsmehne i naiv-
nim novinarima.

Dolazimo na kraju opet na onu tezu da se

storija o TV Avali ne razlikuje mnogo od drugih
pretuznih medijskih pri¢a. Kad je re¢ o vlasni-
cima recimo, hilo bi neposteno pomenuti Zelj-
ka Mitrovica i njegovu druZinu, a ne pomenuti
(skoro sve) ostale. U prakticiranju bezobrazlu-
ka i osionosti koji mogu da se mere s Mitrovice-
vim, oni su samo malo diskretniji, ali isto kao i
on smatraju da bi bednim medijskim pregaoci-
ma trebalo da bude Cast da rade bas za njega —
po mogucstvu besplatno, uz to vece doze sva-
kodnevnog maltretiranja i poniZavanja. Osim
toga, bas kao i na TV Avali, novinari uglavnom
ne znaju ko je vlasnik medija u kojima rade ili
znaju samo zvaniénu verziju.

U kontekstu svega toga, Cini se da je jedina di-
ferentia specifica TV Avale u odnosu na sve osta-
le medije to $to su tamo3nji novinari, snimatelji,
tonci, montaZeri i ostali pokazali da i medijskoj
kuki i motiki ponekad prekipi, i $to su se organi-
zovali i ujedinili. Isti¢uéi da mu je uZasno nepri-
jatno Sto se buni ba$ zbog para, novinar Jovan
Palavestra to slikovito prikazuje: “To je bedno,
kao da se otimas o kesu. Ali, ako se ne otimas —

oni ée ti je oteti.”
Ko god “oni” bili i kako god se zvali, jasno je
da Ce je oteti... Ako ve¢ nisu. <

Tamara Skrozza



